Heléne

En liten blogg som handlar om ingenting, utan mest om det jag för stunden har lust att skriva ned...

En döv och en blind

Publicerad 2013-03-21 14:09:38 i

Läste en tidningsnotis för ett par dagar sedan som fick mig att skratta. Vet inte bar eller när detta hänt, men skall tydligen vara sant.

Historien gick ut på att det var en blind man som ringer på hos sin döva granne för att fråga vad klockan var. Den blinde mannen pratar varpå den döve gestikulerar att han är döv och inte hör vad han säger. Den blinde mannen blir efter flera fråganden förbannad och börjar puckla på den döve. Den blinde mannen är nu anmäld för misshandel.

Kan inte låta bli att skratta åt historien även om den på sätt och vis är hemsk. Tänker på för ett par år sedan då min kompis A son ser väldigt dåligt utan linser eller glasögon skulle till optikern. Hon hade tappat bort sina glasögon och fick inte sätta i linserna på morgonen innan besöket. Möter A utanför hennes lägenhet för att "ledsaga" till stan. Blev verkligen en blind och en döv på äventyr. Jag pratar till A, berättar att nu kommer bussen, här är stämpelklockan, där finns ett ledigt säte etc. A tecknar till mig och jag svarar på tal. Att kommunicera på samma språk var ju rätt uteslutet med tanke på situationen. Väl på stan köpte vi kaffe på mc donalds vilket också blev en kul situation. Jag berättar för A att här är en ledig kassa och tar henne i armen för att leda henne fram. När personalen sedan börjar prata är det hon som får tolka åt mig:-)

Ute på stan träffade vi även en gemensam bekant vilket blev ungefär samma sits, "nu kommer n.n på cykel från höger sida. N.n ser oss, han stannar cykel och jag det verkar som han vill prata med oss". Sedan får A tolka vad han sa. Ja, vi skrattade mest åt vår dag, inte som den döve och blinde ovan som började slåss:-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nellie86

Hej. Vad skoj att ni hittat in på min blogg. Här kan ni läsa om smått och stort, ditt och datt som händer i mitt liv...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela