Heléne

En liten blogg som handlar om ingenting, utan mest om det jag för stunden har lust att skriva ned...

Hyderabad

Publicerad 2010-03-30 14:15:17 i Allmänt,

Söndagen den 21 till söndagen den 28 var vi ute på resande fot, närmare bestämt till Hyderabad och Henry Martins institute. Veckan handlae mycket om religion och religionskonflikter, ett intressant och spännande ämne. Och kanske extra intressant nu då Sverige allt mer blir ett mångkulturellt land. Veckan i hyderabad var verkligen kanon, kändes lite vemodigt att åka därifrån. Det enda med hela resan som var jobbigt var att vi var tvugna att åka nattåg dit och hem och jag har ju så svårt att sova på sådana ställen. Men annars var veckan kanonbra, Intressanta föreläsningar blandat med spännande och bra studiebesök. Vi har bland annat besökt tempel, moské, fort osv. Tänkte bjuda på några bilder så kan ni se hur vi haft det...

Här är en bild från Henry Martinsinstitute där vi bodde, visst är det vackert?

Här är platsen sär vi hade vår dagliga morgonbön tillsammans med de andra på institutet

Här skall vi besöka ett muslimskt tempel. Då gäller det att ta seden dit man kommer och klä sig därefter..

En bild från moskén

Muktangan

Publicerad 2010-03-21 07:22:48 i Allmänt,

Denna vecka har vi besökt Muktangan ett hem för missbrukare här i Pune. Innan besöket så hade jag väldigt höga förväntningar, men tyvärr så måste jag säga att jag har blivit lite besviken. Jag tycker att mycket av de de sa bara var blaha, blaha, det här kan vi redan.. Kändes lite som att flera av föreläsningarna låg på gymnasienivå och inte på universitetsnivå. Men det var ändå spännande att se platsen och att se att Sverige och Indien arbetar väldigt lika gällande missbruk. En fråga som jag måste fundera över också är om jag anser att missbruk är en sjukdom eller inte. Kommer behöva ta ställning i den frågan innan jag kommer ut som socionom.

Annars har veckan rullat på och faktiskt gått väldigt fort. Åtta veckor sedan jag kom till Indien nu, fyra veckor kvar. Börjar faktiskt känna mig lite stressad över att det är så kort tid kvar och så mycket som skall hinnas med. Men skall se till att njuta nu de sista veckorna. Veckan har ägnats åt shopping, födelsdagsfirande av Linda i gruppen som blev 30 osv. En trevlig och bra vecka.

Ikväll drar vimed nattåget mot Hyderabad, skall också bli spännande. Föreläsningarn nästa vecka handlar mycket om religion och sådana konflikter, intressant, ser fram mot det..

Bilder från Goa

Publicerad 2010-03-13 07:21:38 i Allmänt,

Nattbussen som tog oss till Goa. En hemsk färd. Två personer i en liten trång säng. Bussen gick över slingringa bergsvägar så det kändes som att vi skulle välta ibland. Men vi överlevde och kom fram till Goa.

Vårt första boende på Goa. jag kallar det föör villa villerkulla med tanke på dess färger. Vi bodde billigt, 50 svenska kronor per natt, men standarden var sådär. Jag bodde där två nätter innan vi flyttadre.

På stranden i Palolem

En morgon tog vi båten ut för att kolla på delfiner, och några fick vi se också. Var en trevlig tur.

Vårt nya boende, lite finare än det andra, var jättemysigt där.

Bilder från Mumbai

Publicerad 2010-03-13 07:11:02 i Allmänt,

En bild på mig utanför lägenheten i Pune den 16 feb. Vi skall strax resa till Mumbai, Thane och sedan på vårefterlänmgtade semester. Har en rejäl ryggsäck med all packning för de kommande tre och en halv veckorna.

Ett sådant tåg åkte vi med. Tack och lov hade vi platsbiljetter på det annars överfulla tåget. Folk hänger ut ur dörrarna. Vår resa på 15 mil tog 4,5 timmar, så medelhastigheten är inte hög, men det var väldigt fin natur utanför fönstret, så jag njöt av resan ändå.

En bild fotat ut genom tågfönstret på väg till Mumbai

Här är hela min grupp i Mumbai utqanför Government of India. Vi skall med båt till Elefantön.

En bild tagen från båten på väg till Elefaqntgrottan. Vi åkte med en liknande båt och satt uppe på däck hela resan. Tog drygt en timma att åka ut till ön, men var så härligt med en svalkande båtfärd.

En bild tagen från Elefantgrottan. Inne i grottan var det olika statyer som var inristade i sten, vackert att kolla på.

På väg ut till en moské i Mumbai som vi skall besöka. Kolla vad smutsigt det är i det så kallade vattnet på bilden.

En vacker bild på solnedgång öer havet i Mumbai. Även denna bild tagen på vår proemnad på väg till moskén

En bild från ett tempel som vi besökte

En bild från detta kända café där vi åt en dag. Dyrt men gott...

Dudhsagar

Publicerad 2010-03-09 12:45:17 i Allmänt,

Igar gick vi upp kl 6 pa morgonen. Strutade i morgonpromenaden som vi ananrs varit ganska flitihga med under tiden har pa Goa. Akte sedan ivag med taxi, akte i typ 1 timma, stannade vid en sunkig restaurang och skulle ata som skulle forestalla frukost, en sot bulloe med juice var vad de hade, men, men, at det i alla fall. Akte vidare en timma till. Kom fram till en liten by, bytte ut var taxi mot jeepar och akte vidare genom skogen i 9 km. Var dalig stenig vag som ibland gick genom vattnet, skakade och hoppade, men var en upplevelse det ocksa, och naturen utanfor fonstret var jattefin, sa vi skall inte klaga pa det.

Kom fram till en parkering, promenerade ivag mot fallet. Traffade pa en grupp nyfikna apro pa vgen som garna ville prata med oss, de var jattesota och valdigt sallskapssjuka. Vi promenerade vidare, sag fallet, stannande och tog kort, promenerade lite till over stock och sten och kom fram till sjalva fallet. Med sina 300 meter ar det Indiens nast storsta vattenfall. Var jattefint, manga passade aven pa att ta sig ett dopp dar.

Tankt sedan rida elefant, men da vi kollade upp priset for detta sa var det 1500 rs, lite for mycket for kin planbok, sa struntade i det. Men pa eftermiddagen da vi kom hem visade det sig att nagra ridit for 600 rs, sa var lite besviken dar, men, men.. Var en bra dag vid falolet, blir bilder pa det sedan nar ajg komme rtillbaka hem till Pune.

Nu idag har det varit sol och bad, battra pa brannan lite..

Palolem

Publicerad 2010-03-03 06:21:23 i Allmänt,

Sitter pa ett internetcafe pa Palomlem i Goa och njuter av livet. Kom hit i sondags vid lunch tid trotta efter fem veckors intensiv praktik och en vidrig natt pa nattbuss, halvsovandes i en trang sang pa en fard over slingriga bergsvagar. Men nar vi val kom fram da var det vart allt elendigt resande. Vi skall dock se oss om efter annat alternativ till hemresan.

Vi bodde tva natter i en liten stuga som jag kallar "Villa Villerkulla", den var rosa utvandigt med blatt balkongracke och vaggarna i var illgrona, stugan varlite sne har och dar bade in och utvandigt, men den hade anda sin charm. Dock var det valdigt varmt innomhus, plus att brunen vid duschen inte svalde vatten sa jag och tva tjejer till bslot oss att se oss om efter nagot med lite hogre standard. Nu har vi hittat en liten stuga som ar attemysig. Hade vi kommit direkt fran sverige och hit hade vi nog tyckt att standarden vzaar for lag, men efter fem veckor i Indien med allt vad det inebar sa ar detta rena lyxen for oss.

Dagarna har tillbringas emd sol och bad. Nastan lite for mycket, ar lite brand, men det ar ju sa skont att bara ligga dar och slappa. Kvallarna spenderas pa naon mysig strandrestaurang med god mat. Inte illa detta var vekigen det som vi behovde Stranden dar vi bo har inga stora lyxiga hotell utan smahyddor.

Vi far se hur lnge vi stannar pa denna strand, kanske drar vidare mot norr efter helgen, det aterstar att se...

Om

Min profilbild

Nellie86

Hej. Vad skoj att ni hittat in på min blogg. Här kan ni läsa om smått och stort, ditt och datt som händer i mitt liv...