Heléne

En liten blogg som handlar om ingenting, utan mest om det jag för stunden har lust att skriva ned...

Mumbai besok

Publicerad 2010-02-23 14:15:57 i Allmänt,

Nu har vi kommit till Thane, en forort till Mumbai efter att ha tillbringat nagra dagar i den gigantiska staden. Vi lamnade tryggheten och lagenheten i Pune i tisdags for en vecka sedan. Da satte vi oss pa taget de 15 milen till Mumbai. Resan tog over 4 timmar sa medelhastigheten ar inte sa hog precis, men de var fint att titta ut pa landskapet som bredde ut sig utanfor fonstret sa jag vill inte pasta att jag led av resan utan hade det ganska trevligt.

Val framme pa stationen i Mumbai mots vi av en massa mannsikor, det ar bokstavligt folk overallt. Aven om vi vet att vi bara ahr 5 minuter promenad till polisens gasthotell dar vi skall bo sa har vi inte den blekaste aning om at vilket hall det ligger, vi kallar pa en taxi och aker nagra fa minuter. Boendet vi hade i Mumbai var helt ok, vi hade rena sangar och dusch och toalett pa rummet, helt ok..

Dagarna i Mumbai har agnats at besok i elefatngrottan, tog baten ut till on dar det lag och det var verklilgen en underbar battur, kom sedan fram till en vacker o, med massa mysiga sma shoppingstand, restauranger osv. jattemysigt. Elefantgrottan var ocksa validigt fin att se, var ett bra besok dar aven om det var grymt varmt.

Vi har aven hunnit med att besoka tempel, moske, Prince of Wales museum, marknad, shoppinggator, stranden osv. Har varit bra dagar. Men faktiskt ocksa skont att lamna denna stresiga stad bakom sig. Man markar ockaa att allt ar dyrt i Mumbai, ja inte i Svenska matt, men i Indiska sett, har lagt massa pengar bara pa maten den senaste veckan.

I sondagskvall tog vi pendeltaget till Thane, ar som en forort till mumbail Lakshmi var handledare sa till oss att kopa forsta klass biljett vilket jag forstar, var valdigt trangt i andra klass, folk hangde ut genom dorrarna. men vi satt bra. framme i Thane tog vi rickshaw till hotellet, polishotell om igen. Men detta hade ingen standard alls. Rummen var skitiga som bara den, toa i form av ett hal i golvet, lakana var otvattade och en massa loppor och andra kryp pa rummet, for att inte glomma var kara spindel Hurrbert som bor vid duschen. Blev en vanda pa stan och kopa ett tygstycke som jag kunde anvanda som underlakan. Paslakan och orngott hade jag tagit med aven om vi egentligen inte skulle behova det. Men, det jag lider emst av ar alla kryp som ater mig sonder och samman. ja, ja, bra till pa lordag kvar.... Annars tycker jag egentligen att det ar nyttigt att bo lite primitivt ibland ocksa....

Ja, denna veckan handlar om psykisk ohalsa, massa intressanta forelasningar har vi, blir nog en bra vecka tror jag.

Pa aterseende...

Mumbai nasta

Publicerad 2010-02-15 11:17:35 i Allmänt,

Nu har det gatt ett bra tag sedan jag gjorde en riktig uppdattering sist. Har varit en intensiv vecka med manga studiebesok och langa, langa dagar. Den veckan som gatt har vi besokt hem for vuxna personer emd HIV, vi ha besokt slummen, en skola som tar emot ehmlosa barn, ett hem for missbrukare, ett hem for barn vars foraldrar ar prostituerade osv. En intensiv men larorik vecka. Jag ar anda imponerad av Inien som land, de klarar verkligen av att anvanda alla smaresurser for att nu utveckling och kunna starta upp diverse olika projekt. Sverige har betydligt storre krav och darav faller manga verksamheter hemma i Sverige.

Nu har vi varit har i indien oi over tre veckor, det kanna bra. Imorgon kommer vi aka till Mumbai och Thane och vara dar fram till den 27 feb, darefter har vi var efterlangtade semester da vi kommer att aka till Goa och bara koppla av, det tycker jag att vi kan vara varda. Aven om vi har det kul har, sa ar det som sagt inga 7-16 dagar som vi har, det ar mycket mer intensivt an sa...

Ha det bra allehop dar ute...Nu blir det att ga hem, tvatta lite och kanske borja tanka pa vad amn skall packa infor resan..

Allt bra

Publicerad 2010-02-14 06:31:37 i Allmänt,

Vill bara med anledning av gårdagens attentat mot Pune meddela att allt är bra med oss alla. Flera har hört av sig via sms vilket jag uppskattar. Tack för att ni tänker på oss..

kram

HIVhem och avslutning

Publicerad 2010-02-07 09:28:19 i Allmänt,

Ännu några dagar har gått. Sitter här hemma i lägenheten nu och förskriver ett blogginlägg. Onödigt att betala internetuppkoppling för att bara skriva ett inlägg. Hoppas att jag kan ta mig till caféet senare idag söndag och uppdatera bloggen och även lägga in lite bilder. Har lagt in några bilder i datorn nu i alla fall =)

De sista dagarna har varit bra. Många har drabbats av olika åkommor i magen, men själv har jag klarat mig än så länge, peppar, peppar, men det kommer säkert den dagen då jag ligger dålig också, hoppas bara att det inte blir en av de dagarna som vi reser.

I fredags besökte vi ett hem, nästan institution för barn och ungdomar med hiv. För att ta oss dit fick vi åka buss, och bara att åka indisk buss är ju en upplevelse. De stannar max 15 sekunder på en hållplats så det gäller verkligen att vara beredd på att hoppa av. Men det var en spännande upplevelse. Vi åkte sedan vidare i en slags rikshaw jeep fram till hemmet, även detta var spännande. På hemmet berättade de om sin verksamhet, intressant att lyssna, och organisationen kändes väldigt rak och ärlig, fick en positiv bild av dem. Sen var det ju självklart lite jobbigt att besökta hemmet också, det finns ju liksom en orsak till varför barnen är där. Men det intrycket som jag fick är ändå att de är som vilka ungar som helst, leker, skrattar ja, allting. Vi svenskar fick också leka med dem, försökte med en kull lek, men gick väl si sådär med reglerna, men de skrattade och hade roligt i alla fall. Vi sjöng även bro, bro breja, en kulen natt, imse vimse spindel med dem osv. roligt. På eftermiddagen vinkade jag hej då till tolkarna. Kändes lite konstigt, men hoppas och tror att det kommer fungera bra även fram över.

I fredags kväll bokade vi vår resa till Goa. Hotell och allting skall vi boka väl på plats, men nu är i alla fall en bussresa från Mumbai till Goa bokad, härligt.

Igår lördag hade vi avslutning på universitetet. Först var det en man som babblade på om global utveckling, var väl halvintressant. Sedan började de indiska studenterna med ett dansuppträde, roligt att se. Vi svenskar tog sedan över. Känns som, att vi i Sverige inte har någon dans eller så som är typiskt svenskt. Men vi gick igenom våra fyra årstider, sjöng nationalsången, Lucia sången, Staffan var en stalledräng, Idas sommarvisa och sommartider. Översatte alla utom Staffansången till teckenspråk, upptäckte hur svår vår nationalsång egentligen är, fattar knappt själv vad alla konstiga ord innebär. En rolig avslutning blev det i alla fall.

Jag och Susanne åkte iväg för att äta lunch och sedan besöka marknaden, det var några saker som jag var ute efter där. Blev några sjalar, spännen, tunikor, ryggsäck till resan. Var även på Lakshmi road och köpte ett par örhängen. Igår kväll hade vi ost och vinkväll här hemma i lägenheten, trevligt och bra…

Nu är det under 70 dagar kvar tills vi reser tillbaka till Sverige, sjukt vad tiden går fort, fattar inte detta. Men ser fram mot två och en halv spännande månad till här i Indien.

Efterlängtade bilder

Publicerad 2010-02-07 09:22:44 i Allmänt,

Bild på oss studenter tagen vid indiens nationaldag...

Rickshaw hur det nu stavas, sådan som man åker i här i Pune, vi åker typ aldrig buss utan tar oss fram med de´ssa hela tiden

En salgs välkomstsymbol gjord av något pulver som ofta används i Indien

Maria, Johanna, Ida och jag iklädda indiska kläder

På en av våra morgonpromenader till berget träffade vi på dessa kvinnor...

Massa studiebesök

Publicerad 2010-02-04 16:28:15 i Allmänt,

Oj, oj vad tiden går fort. Har inte uppdaterat här på förra dagar nu, men skall försöka att skriva lite nu idag i alla fall, får se om jag hinner med att rapportera om allt som jag varit med om under de senaste dagarna. Idag skriver jag på min egen dator, så ni läsare får till och med å, ä och ö i mina inlägg, inte illa va =)

I tisdags så var båda tolkarna magsjuka, vi skulle denna dag åka iväg till en liten by som har utvecklats enormt under den senaste tiden. Susanne följde med i alla fall för att stötta kommunikationen, vilket var jätteskönt. Vi åkte buss i flera timmar, stannade på vägen och fikade och var inne på toa och åkte sedan vidare. När vi kom fram till byn så gick vi in och vår lärare för denna vecka Uscha berättade att byn har utvecklats rejält under de sista åren. För kanske si sådär 20 bår sedan var det en by med mycket problem, många människor hade problem med alkoholen och så vidare. En man som själv bodde i byn ville ha förändring så han startade ett arbete med att förändra arbetet i byn, regler sattes upp, bland annat alkoholförbud samt att djuren måste vara inhägnade och inte gå löst springande. Idag bor ca 2000 människor i byn om jag minns rätt, och de hade det bra, en imponerande utveckling. Vi funderade dock en del av baksidan av projektet, alla människor har ju inte möjlighet att bo i byn, om man har alkoholproblem så utestängs man ju på en gång.  Vi fick också besöka byns skola och sjunga nationalsången, jag och Susanne improviserade en tolkning på den, gick väl sådär, men vad fan, inte en kotte fattar ju svenskt tsp ändå =)

Dagen var lyckad, intressant besök, och massa urgulliga barn som gärna ville vara med på bild.

Igår onsdag var det dags för fler studiebesök. Vi delades in i olika grupper som skulle besöka olika platser. Jag fick tillsammans med två andra tjejer besöka en dövskola här i stan, vilket ju självklart var ett besök som föll mig i smaken =) Då vi kom dit så möttes vi av en grupp med barn som satt och hade samling. Eleverna var både döva och hörselskadade blandat. Läraren talade och stödtecknande lite, eleverna sinsemellan kommunicerade dock mest på rent tsp. En elev gick fram till läraren avläste vad denna sa och berättade sedan det vidare för sina klasskompisar. Vi fick sedan träffa en lärare som berättade om skolan. De har drygt 120 elever och 15 lärare, alla hörande. Eleverna har lektioner på tal, ibland med hjälp av stödtecken, men det ansågs viktigt att rusta dem för livet i det vanliga samhället där kommunikationen sker genom talad svenska. Läraren sa också något annat som irriterade mig, hon använde ständigt uttrycket handikappade och ”normala” barn. Kan man inte vara normal om man är döv eller hörselskadad eller vad. Jag frågade en del om skolan, om tekniken osv. barnen hade kroppsburna hörapparater, inte av nyare modell precis. Läraren berättade att de köper de billigaste apparaterna de hittar för att alla barnen skall ha möjlighet att kunna få en hörapparat, visst, jag förstår systemet, men känns hemskt ändå, när man själv vet att det finns så mycket bättre teknik som de inte får tillgång till. Jag är ju också väldigt tveksam till det där med all undervisning på tal, men det är ju bara en personlig tanke från min sida..

Vi fick sedan gå runt i klasserna och besöka barnen, intressant, försökte kommunicera med dem genom tsp och kroppsspråk, men var svårt, lärde mig dock några tecken på deras språk, exempel att Pune tecknas likadant som Pakistan, så använder tecknet för Pune nu istället för att bokstavera. När vi gått runt och besökt alla klasserna så gick vi ut på skolgården, en hel grupp med barn kom efter oss och ville teckna, en av dem kom med en lapp på deras handalfabet, det visade sig att de använde ASL här, jag bokstaverade igenom alla bokstäver vilket var kul, måste se till att lära mig bokstavera på ASL i alla fall =) Besöket var intressant, men en klump i magen kring att barnen måste tala hel tiden.

Idag har vi varit på två besök. Fängelse och SOS barnby. Fängelset hade jag sett fram mycket emot., men när vi kom dit så fick vi tjejer inte gå in där männen satt utan endast besöka kvinnodelen pga. Säkerhetsskäl. Lite tråkigt men fanns ju orsak. Vi gick runt bland fångarna och kollade, kändes lite som att de var saker på museum, som vi ville kolla på, men det var ändå intressant att se, ett fint fängelse var det.

Efter en lunch på stan var det dags att åka till SOS barnby, och vad möts vi av där ju Ingmarie från Skellefteå, hon var där och jobbade, skönt att kunna få info på svenska. De berättade om verksamheten, både Ingmarie och andra som pratade engelska och vi fick också träffa sonen till grundaren av byn, han från Gbg så en till som snackade svenska, skönt =) En fin by och ett intressant besök. Kan sammanfatta det som en kanondag..

På återseende…

Poolbesok och familjebesok

Publicerad 2010-02-01 14:49:05 i Allmänt,

Tiden tickar pa. Igar var vi och besokte ett lyxigt bad, verkligen vasterlandskt och for forsta gangen unde rIndienvistelsen sa var det ok att ga kladd i vanlig bikini, annars sa skall ju allting doljas, inga bara knan, inga bara axlar. Men igar lag vi dar, drack billiga drinkar, 20 svk/st och kakade god vegitariskt lassange, smaskigt...

Idag hade vi forelasning pa universitetet pa fomiddaen, de taade nagot om ursprungsbefolkningen, men de brot sa in i den sa nastan omojligt att forsta vad de sade. Sedan skulle vi folja med en student hem och ata lunch. Jag, Maria och Leo + tolkar och Susanne foljde med en man hem till hans hem, jattespannande, och vilken god mat vi fick, och mat i massor. Men nagot som forvanar mig ar att vi gaster sat ti ett rum med 6 platser och at, men de andra satt i ett annat rum. Ok, att det inte fanns stolar till alla i matsalsrummet, men konstigt anda att man inte umgas med sina gaster.

Det kom sedan tva kvinliga studenter som vi sett pa universitetet tidigare idagf, de sjong och dansade for oss, trevligt, verkligen..

Imorgon skall vi besoka en by, och pa onsdag skall vi besoka en dovskola, ser verkligen fram mot de bada besoken..

Pa aterseende..

Kram fran Indien..

Om

Min profilbild

Nellie86

Hej. Vad skoj att ni hittat in på min blogg. Här kan ni läsa om smått och stort, ditt och datt som händer i mitt liv...