Heléne

En liten blogg som handlar om ingenting, utan mest om det jag för stunden har lust att skriva ned...

UH årsmöte

Publicerad 2010-04-26 10:28:43 i Allmänt,

I fredags eftermiddag styrde jag kosan norrut, närmare bestämt till Västanviks folkhögskola i Leksand och UHs årsmöte. Detta året skulle jag inte kandidera, har ett år kvar på mitt mandat som vice ordförande. Men vi hade n del andra kandideringar til styrlsen bland anant ny ordförande, och här hade vi två kandidater,spännande. På fredagskvällen var det mest information. Träffa alla deltagare, prata med dem, krama om dem och så. Kändes roligt att träffa alla igen nu när jag varit borta.

Under lördagen bjöd de tpå spännande diskussioner på påverkans torget, tycker verkligen om det systemet, alla får möjlighet att diskutera och säga sin åsikt. På eftermiddagen åkte vi och fikade i Leksand med ungdomsrådet.

Söndagen var det beslutsdag. många bra beslut fattades, visst håller jag inte med allt till fullo, men så är det ju alltid, man kan aldrig bli fult nöjd. Ordförande val var det också. Två fantastiska kandidater, röstning, vi i ungdmsrådet röstade inte, och även om vi hade fått det så hade jag lagt ner min röst i denna fårgan. Första röstningen, lika... Röstade igen, då blev Gudrun Skaven Pettersson vald till ny orddförande, grattis, vi kommer få ett bra samarbete.

Årsmötes ehlgen har varit bra. Idag blir det slödag hemma i Örebro...

Sverige

Publicerad 2010-04-26 10:22:08 i Allmänt,

Nu är jag hemma i sverige igen, varit det sedan i onsdags kväll. Känns väldigt skönt på många sätt att vara tillbaka, även om jag självklart sakanr Indien på många sätt också, det har ju ändå varit mitt hem i  tre månadet och den resan kommer nog påverka resten av mitt liv.

I tisdags för snart en vecka sedan skulle vi lämna Pune och åka till flygplatsen. På onsdag morgonen skulle sedan planet gå mot London och sedan vidare mot Sverige, kl 15,00 den 21 april skulle vi landa på arlanda. Men nu blev det ju mycket flygkaos pga. vulkanen. Vi loggade in och kollade pår mail på tisdagsmorgonen, planet inställt. Hur skulle vi ta oss hem och när skulle vi ta oss hem? Hmm.. Kontaktar farfar som ringer till flygbolaget här i Sverige. De rekomenderar oss konstigt nog att åka till flygplatsen, de tär ju det sista man brukar rekomendera folk till i sådan lägen, men i alla fall, vi behöll vår taxi och åkte dit. Jag och Susanne skulle åka med samma plan, men även Emma var med i taxin fram till Mumbais flygplats.

Resan till flygplatsen gick som bara den, utasn paus och på drygt tre timamr, han körde som en idiot, men de gick bra. Pratademed Brittish, vårt flygbolag, men planet var inställt, de sa att vi skulle ta in på hotel, spara kvitto och sen få pengar tillbaka. Vi skulle boka om vår biljett, och det kunde ta upp til ltre veckor innan vi kunde få någon ny. I ett sådant läge känner man att man bara vill hem till Sverige.

Vi sågdock att det gick plan til Europa med andra bolag, vi tänkte att vi kan kontakta ett bolag som kör till Amsterdam för att se om de har platser. Pratade med dem ,jo då, det skulle nog finnas platser, men kostade över 15 000 kr, det had evi ju inte råd med. Men vi började argumentera med Brittish igen och frå¨gade om de kunde betala, efter en del argumentation fick vi ett ja. Skrev upp oss på reservplats listan för planet mot Amsterdam, taänkte att det är inte en chans att vi får plats, var ju så många i kö innan oss. Men till sist, fick vi ett ja, det fanns plats, började fylla i papper, visa passen etc. Planet lyfte den 21 kl 01,00 från Mumbai flygplats, kl 00,35 fick jag en biljett i min hand, sen skulle väskorna checkas in, vi skulle ta oss til rätt plats, igenom alla säkerhetskontroller och allt. Sprang, stressade, ringer pappa vid passkontrollen 15 minuter innan planet skall lyfta och säger att vi är på väg mot Amsterdam, hur vi skulle ta oss där ifrån och hem visste vi inte då.

Resan gick bra, kom in i rejäl turbulens. Har hört innan att så länge flygvärdinnorna står är det lugnt, men nu satt de bältade, så då kan ni förstå att jag var lite skraj. Men det gick bra och vi kom fram till Amsterdam.

Träffade ett svenskt par som vi skulle ta sällskap med, men de dumpade oss, vi var nog inte tillräckligt roliga. Diskuterad ehur vi skulle ta oss hem till Sverige, kollade buss, den var full.. Träffade n ny reskompis en svenskt man som var vetydligt trevligare än de innan, han dumpade oss inte i alla fall=)  Jag och Susanne var en stund inne på att själva bekosta resan hem till Sverige. Men vi ställde oss i kö 1,5 timmar, pratade med Brittish som först ville att vi skulle flyga via London så att vi kunde åka emd deras bolag hela tiden, de har inga direktplan til Sverige nämligen. Men till sist gick de med på att boka biljett med SAS istället. Lyfte 19,20 från Amsterdam, och landade på Arlanda 21,18 ca. Resan gick bra.

Kallt var det att komma hem. + 1 grad på flygplatsen, lite skillnad i jämförelse med 43 som vi hade i Pune på måndagen innan. Mamma, pappa och Danile mötte upp på flygplatsen, körde ner mot Örrbro, snöade, snön låg flöera cm tjock i Enköping. Kom hem till Örebo rung kl 24,30. Trött men nöjd att vara hemma.

Indien resan har varit fantastisk, men borta bra men hemma bäst.

Skall uppdattera senare med mer bilder på bloggen..

En vecka kvar

Publicerad 2010-04-14 11:23:18 i Allmänt,

En vecka kvar i Indien, sedan bär det av hem till kalla Sverige igen. Känns konstig att det är så kort tid kvar, egentligen har jag bara sex dagar kvar här i Pune, åker härifrån på tisdag kväll.

Satt idag på morgonen och funderade över vad jag upplevt under min praktik, och det är otroligt många olika saker. Jag funderade över vecka för vecka vad vi har gjort unde rperioden här, första veckan var det mest att lära känna stan, köpa indiska kläder, lära oss hur man korsar gatan utan att bli överkörd, försöka komma över jet-laget osv..

Andra veckan var vi på universitetet. Då hade vi föreläsningart, besökte en indiska familj och åt lunch med dem, var ute på landet och besökte en by, besökte dövskola, hem för HIV positiva barn osv.

Tredje veckan besökte vi skola, matutdelning till fattiga barn, hem för HIV positiva vuxna, hem för missbrukare, hem för barn till prostituerade, slumområdet osv. En intressant vecka då praktiekn kom igång på allvar.

Vecka fyra var vi i Bombay som medvetna turister, besökte olika turistplatser, försökte få ett litet grepp om denna gigantiska stad. Är roligt att ha besökt Bombai, men ingen plats jag längtar tillbaka till.

Femte veckan var vi i Thane och besökte IPH, jobbade med psykosk ohälsa, besökte mentalsjukhus, hade föreläsningar kopplade till temat. En intressant vecka...

Sjätte och sjunde veckan hade vi vår efterlängtade ledighet, den tillbringade vi på Goa..

Åttonde veckan var vi på Muktangan, ett hem för missbrukare här i Pune.

Nionde veckan var vi i Hyderabad på HMI, en intressant vecka med religion och religionskonflikterpå schamat.

Tionde veckan var vi här i Pune och besökte prostituerade, var ett hemskt besök, det som har satt djupast spår hos mig tor jag, men intressant.

Elfte veckan var vi i tribalbyn Aine samt att vi hade reiki här i Pune.

Tolfte veckan, här är vi nu, vi har seminarium, skriver raporter och skall ha konstterapi. Och snart är praktiken slut. Känns konstigt. Jag har upplevt så mycket, jag ångrar inte en dag att jag ansökte, men det skall också bli skönt att komma hem till Sverige igen. Skönt att träffa alla er där hemma, skönt att få lite mer privatliv.. Egen lägenhet, min säng, tvättmaskin, badkar med varmvatten..

Om en vecka då kommer jag.. Mot sverige..

Besök ho prostituerade samt tribalby

Publicerad 2010-04-08 17:59:21 i Allmänt,

Tiden går fort här nere, kanske för fort, bara en och en halv vecka kvar nu, känns väldigt konstigt. Visst kommer det bli grymt skönt att komma hem till Sverige igen. Att få sova i son egen säng, få ett privatliv, ha någon mera plats än toan där man kan få vara ensam =) Men finns också mycket som jag kommer sakna här nere.

Den senaste veckan har vi haft två olika besök, prostituerade och tribalby. Vi var och besökte en organisation här i Pune som arbetar med prostituerade. Vi fick information om att bara i ett enda litet område är det 5000 personer som lever på prostitution, helt ofattbart för mig. Vi fick även under några timmar vandra runt i området där dessa håller till och besöka dem, få möjlighet att ställa frågor osv. jag tyckte dock att besöket där var jobbigt. Kände skuld över det liv jag lever när andra tvingas sälja sina kroppar för att få pengar. Som organisationen som vi besökte sa, att ingen lever frivilligt som prostituerad, utan de är tvungna att göra det. Då vi skulle samtala med de prostituerade var det svårt att komma på något att prata om. Vi vill ju inte kränka dem eller se ner på dem på något sätt. Ne, jag tyckte att besöket var jobbigt så sett. Men det var väldigt lärorikt.

Vårt andra besök var trevligare. I söndags morse tog vi tåget till Mumbai, bytte och tog tåget norrut, vårt mål var byn Aine, en tribalby. Vi möttes av en guid som på kvällen informerade oss kort om byn, vi gick en rundvandring och sedan trötta stöp i säng på kvällen.

Nästa dag skulle vi besöka skolor. Vi tog minibussen och åkte iväg till två olika skolor. För några år sedan var det svårt att motivera familjen att skicka barnen till skolan då de ansåg att det var bättre att barnen var hemma så att de kunde hjälpa till med jordbruket. Idag tänker de annorlunda, de ser fördelarna med att barnen går i skolan och lär sig läsa och skriva och även att d barnen i framtiden kanske studerar vidare på universitetet. Jag är imponerad över vilka enkla medel de använder i byn för att undervisa barnen. De hade pinnar och snäckor till hjälp vid matten. De hade också en tanke om att det är bättre att barnen hjälper varandra och att läraren endast finns med som stöd då det behövs. Detta då barnen är i samma ålder, använder samma språk och därför har lättare att förklara för varandra. Jag har aldrig tänkt på det sättet innan, men jag kan hålla med dem.

Det var flera småsyskon som var med i skolan. Detta beror på att föräldrarna är ute och arbetar med odling och att de inte har någon plats där barnen kan vara. De har då som alternativ att småsyskonen får följa med till skolan eller att de äldre barnen inte har möjlighet att komma då de måste vara hemma och ta hand om sina småsyskon istället. Jag tycker att den flexibla synen är bra. Att skolorna ser situationen och anpassar efter det. På skolan finns ett internat där elever kan bo. Flera av barnen har föräldrar som flyttar mycket då de måste bo där som marken är bra för odling. Detta gör att barnen kan ha svårt att gå i skolan. Genom att ha internat får även dessa barn möjlighet till utbildning.

På  måndagskvällen åkte vi iväg till en familj som bodde ute i en liten by. Om vi ville skulle vi även få sova över hos denna familj. Jag och Emma följde med en 16 årig kille hem. Besöket var väldigt spännande och lärorikt. Familjen bodde sex personer i ett litet hus, det fanns inga möbler inne, bara några filtar på golvet som vi fick sitta på. Det fanns inte heller någon el eller något vatten. Vi använde fotogenlampor för att få ljus och de hade en gemensam vattenpump i byn dit vi gick för att hämta vatten. De var väldigt gästvänliga mot oss. Den killen som vi besökte hade med en klasskompis hem som även han skulle sova över. Dock kunde vi inte sova alla i huset (det var bara mamman och en lillebror hemma) men man får nog inte blanda könen misstänker jag. Så killarna sov ute på trappan, medan jag, Emma, mamman och lillebror sov i huset på en tunn stråmatta. Det var hårt, men en bra erfarenhet. Vi blev också bjudna på middag hos familjen, smakade bra. Det som kändes mest konstig med familjebesöket var att de pratade väldigt dålig engelska så vi hade svårt att kommunicera med varandra. Mamman kunde ingen engelska alls, så vi kunde inte ens tacka för oss ordentligt.

På tisdagsmorgonen blev vi hämtade innan frukost. Åkte tillbaka till vår basby, åt frukost och skulle sedan vandra runt och besöka byns sjukhus etc. I byn finns ett litet sjukhus dit patienter kan komma med enklare problem. De kan inte göra operationer då de har stora problem med elen, det blir ofta elavbrott. Detta är synd att det skall påverka dem, men ändå bra att de kan ha ett sjukhus dit människorna kan komma. Sjukhuset har öppet några timmar varje dag. Behöver folk vård under annan tid på dygnet finns det några personer i byarna som har lite sjukvårdsutbildning och kan hjälpa till. Jag tycker att det är ett bra system de har i byn. Att de trots små resurser försöker hjälpa befolkningen exempelvis genom att utbilda några personer för att kunna hjälpa till med enklare saker.

På tisdagskvällen hade vi avslutningsfest, barnen i skolan sjöng och dansade för oss och vi sjöng för dem. Problemet är att de har massa folkdanser som de kan dansa, vad har Sverige? Vi fick snällt dansa smågrodorna, vi äro musikanter och prästens lilla kråka, kändes lite barnsligt med tanke på deras avancerade saker, men så är det… vi sjöng även i natt jag drömde

Igår morse lämnade vi byn, tog tåget fram till en Bombay förort och sedan buss till Pune, sedan rickshaw från stationen och hem. Den resan blev ett äventyr, rickshawn fick punktering och vi fick åka intill en däck reparatör, vänta en bra stund för att sedan åka vidare med rickshaw förarens brors rickshaw, ja, ja Indien =)

Idag har vi varit lediga, tiden har tillbringats vid poolen, härligt…

Om

Min profilbild

Nellie86

Hej. Vad skoj att ni hittat in på min blogg. Här kan ni läsa om smått och stort, ditt och datt som händer i mitt liv...