Heléne

En liten blogg som handlar om ingenting, utan mest om det jag för stunden har lust att skriva ned...

Almedalen 2013

Publicerad 2013-07-14 13:45:49 i Allmänt,

 
Förra veckan, eller ja, vecka 27 spenderades på Gotland och Almedalen.
 

En superkul vecka minst sagt. Vi var i år nio personer från Unga Hörselskadade, dvs. den underbara grupp som jag åkte med. Vi bodde utanför Roma i ett gårdshus, var väldigt fint och mysigt, men lite jobbigt att behöva ligga och köra fram och tillbaka.

Veckan bjöd på diverse olika tillställningar och seminarium, några bättre, några sämre. Samma sak med partierna. Tror de flesta av mina läsare vet vilken kant jag står på partipolitiskt, men blir mer skrämd över det åttonde partiet och dess sätt att föra sitt budskap. Jag pratar då om Sverigedemokraterna. Varifrån ordet demokrat kommer vet i sjutton, men tycker de är så hemska i sina tal. Tyvärr måste jag säga är Jimmie Åkesson en mycket skickligt talare, han får flera saker att låta jättebra, men tänker man steget längre så lyser det rasism över det hela.

Blev också upprörd över en sak som jag skrev om på unga Hörselskadades blogg, klistrar in det tillägget här.

 

Vi skall normaliseras

I fredags hade Sveriges Kommuner och Landsring (SKL) bjudit in Ilmar Reepalu, socialdemokrat från Malmö stad. Det var då öppet för vem som helst att komma dit och ställa frågor, så gjorde också jag (Heléne) för UHs räkning. Även Liselotte från Sveriges Dövas Riksförbund (SDR) var där för att ställa frågor.

 Liselotte började med att informera om att det fortfarande inte finns någon lag som ger stöd gällande att otillgänglighet är diskriminering. Hon informerade också om teckenspråket och behovet av tolk. Ilmar menade då att behovet av tolk idag inte är lika stort då tekniken blivit så modern. Liselott försökte att förklara att den moderna tekniken förvisso är ett fantastiskt stöd, men att den aldrig kan ersätta en direkt kommunikation med teckenspråkstolk. Ilmar använde begreppet "dövspråk" under vårt samtal även om vi gång på gång betonande att det heter teckenspråk och är ett språk som även hörselskadade kan ha behov av.

Jag pratade med honom om utredningen Likvärdig utbildning SOU2012:24 där det finns ett förslag som om det går igenom innebär att det kommer bli allt svårare för elever med hörselnedsättning att söka till riksgymnasiet för hörselskadade i Örebro. Enligt undertecknads tolkning av utredningen så är det först då eleven misslyckas inom den reguljära skolan som denne får tillträde till RGH, helt absurt, var är valfriheten?! Ilmar höll dock inte med mig, utan menade att målet är att "individen skall normaliseras med de vanliga människorna" och "att handikappade måste umgås med icke handikappade". Jag blir upprörd, jag är hörselskadad, är stolt över det och lever mitt liv precis så som jag vill. Jag tänker inte normaliseras till samhällets så kallade norm, ett öppnare synsätt från dig Ilmar tack!

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nellie86

Hej. Vad skoj att ni hittat in på min blogg. Här kan ni läsa om smått och stort, ditt och datt som händer i mitt liv...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela