Heléne

En liten blogg som handlar om ingenting, utan mest om det jag för stunden har lust att skriva ned...

Påkoppling av mitt andra CI

Publicerad 2009-07-09 08:36:19 i Allmänt,

Igår ringde väckarklockan redan vid halv fem tiden på morgonen. Jag skulle ner till Göteborg för att koppla på mitt andra CI. Även farmor och farfar skulle åka med ner på tåget för att besöka farmors syster som bor i Angered. Så vi tog buss från Tidaholm, sedan tåget från Falköping. Väl framme på centralen så satte jag farmor och farfar på rätt spårvagn (de har aldrig åkt spårvagn innan) och själv tog jag mig upp till Sahlgrenska.


Jag träffade min tolk som skulle med på det första besöket, går fortfarande och funderar över var jag träffat henne innan, hon känner igen mig och jag henne, men var vi har träffats är det ingen av oss som minns. Sedan var det dags att börja programmera det nya implantatet. Elektrod för elektrod skulle programmeras på en bra nivå. Först går man igenom vilken som är den lägsta tonen som jag kan höra med det, sedan vilken som är den högsta jag kan höra utan att känna obehag. Detta tar sin lilla tid. När det var klart fick jag höra riktiga ljud för första gången med vänster örat. Och det låter då inte vackert, var samma upplevelse då jag kopplade på höger för två år sedan, ljust, pipigt, ja helt omöjligt att urskilja något vettigt. Jag blev sedan iväg skickad och skulle komma tillbaka på eftermiddagen igen, fram till dess fick jag en läxa, använd bara vänster implantat så mycket som möjligt.


Åkte ner till stan, käkade lunch på en Kinarestaurang och sedan promenerade jag upp till sjukhuset igen, skulle träffa kirurgen som skulle kolla på såret. Det såg fint ut och besöket var snart klart. Gick och tog en kopp kaffe och sedan satte mig ute i solen. Startade upp mobilen och fick ett sms, hörselpedagogen ville träffa mig. Gick upp dit för att börja min första ljudträning med det nya implantatet. Först tog hon fram en kortlek, jag skulle du upprepa det som hon sa, ex. spader kung, ruter åtta osv. till en början gick det jättebra, hon höll inte för munnen och genom att jag är en ganska skicklig avläsare så uppfattade jag allt, inte riktigt ärligt kanske=) Sedan höll hon för munnen och allt blev svårare, men jag lyckades ganska bra ändå. Inte för att jag hör orden, men försöka att lyckas urskilja något i alla fall. Vi fortsatte sedan träningen med veckodagar, månader och så. Måste säga att det gick över förväntan, med tanke på att jag aldrig hört något på det örat innan så. Nu är det bara att fortsätta att träna.


Innan hemresan var det dags för ytterligare ett besök hos hörselingenjören. Vi skulle programmera CI:t en till gång. Det gick bra och var ganska snabbt avklarat.


Men resan hem blev försenad. Träffade farmor och farfar på centralen igen, skulle ta tåget 18,02. Men såg på en gång att detta tåg skulle bli försenat. Pappa skickade ett sms och berättade att ett godståg spårat ur utanför Skövde, därav förseningen. Så vi avgick en timma försent från Göteborg. Skulle sedan bytt till buss i Falköping, men tåget blev ytterligare försenat på vägen, så missade bussen, fick fortsätta med tåget till Skövde och SJ rekommenderade buss till Tidaholm, men det hade blivit så sent, så pappa fick komma och hämta oss...


Nu idag är jag trött, tror det beror mycket på alla nya ljud som jag inte är van vid, kommer att ta tid det här, men är spännande också.

Kommentarer

Postat av: marie

Publicerad 2009-07-09 08:55:18

Hejsaan, va gör du?

Postat av: marie

Publicerad 2009-07-09 09:05:08

Hejsaan, va gör du?

Postat av: Sussie

Publicerad 2009-07-09 17:16:41

Skönt att allt gick bra me påkopplingen av Ci nummer 2, själv så slarvar jag enormt med mitt.

Fy skäms på mig....

Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nellie86

Hej. Vad skoj att ni hittat in på min blogg. Här kan ni läsa om smått och stort, ditt och datt som händer i mitt liv...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela