Heléne

En liten blogg som handlar om ingenting, utan mest om det jag för stunden har lust att skriva ned...

Bra med en lärare för döva som inte själv behärskar teckenspråk

Publicerad 2009-08-24 16:28:34 i Allmänt,

Ja, rubriken är faktiskt sann. Åkte upp till Örebro idag på morgonen tillsammans med brorsan. Dels för att lämna upp alla saker till min lägenhet, alla blommor, ja allting. Men också för att gå till komvux för att skriva in mig på engelska kursen och träffa läraren. Jag skall nu i höst läsa engelska a för döva. Tidigare på gymnasiet läste jag den vanliga engelska a, så den får jag inte läsa igen, plus att jag ju har svårt att prata och höra engelska så tänkte att kursen på teckenspråk kunde passa mig ganska så bra.


Kom till komvux och träffade läraren och mina klasskompisar. Vi var totalt fyra idag, men vi är i nuläget bara tre som skall läsa a engelskan, kan hända att det tillkommer någon mera. Men i alla fall. Läraren pratade och tecknade samtidigt, typ TSS och rätt som det var så började hon prata helt och hållet. Ok att flera i gruppen är hörselskadade och har svenska som sitt första språk, ja jag också. Men det finns också en anledning av att jag valt att läsa en kurs på tsp. Jag kände att det var skitjobbigt när läraren plötsligt bytte och började prata, jag hängde inte med fullt ut och kände mig utanför då plötsligt läraren och vissa klasskompisar började prata om information som rörde hela klassen. När hon tecknade så var det dessutom massa felaktiga tecken och när hon skulle avläsa en dövblind killes teckenspråk blev det en ren katastrof. Hon fattade ingenting och bad hans mamma att tolka. Ändå var den stackars killen tydlig. Sedan när killen senare tecknade till läraren så blev det ett jättemissförstånd. Tillsist blev jag så förbannad att jag sa "han säger hela dagen, inte varje dag". Ja, men jag skall ge kursen en chans i alla fall.


Annars så är det omtenta som gäller för mig nu, skall omtenta den sista kursen i etik som vi läste i våras, så en hemtenta i två delar på totalt ca 4 sidor skall jag skriva ihop och lämna på fredag.


Nu skall jag snart åka och jobba.

Kommentarer

Postat av: Leif

Publicerad 2009-08-25 05:02:41

Hoppas du har eller planerar att höra av dig till läraren/komvux om hur bedrövlig lektionen var så de kanske hajar till.



Känns lite som att någon ansvarig på Komvux inte riktigt förståt sig på vilka språkkrav man bör kunna ställa på en utbildning för Döva som ges på teckenspråk.



Stå på dig och kräv din rätt att få hänga med!

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-08-25 21:58:12

Hej vännen

Nui blir jag förbannad riktigt...

Sådär ska det INTE gå till...

Kursen ska verkligen inte heta Engelska för Döva och läraren inte kan tsp.

Om finns tolk och lärare så ok men lärare utan tsp och utan tolk.

Katastrof!

Vad håller komvux på med.

Berätta detta för Komvux så kanske de blir bra till slut för er i klassen.

Postat av: Lickan

Publicerad 2009-08-25 21:59:24

ajajdå, detta var Lickan i svängarna igen, ivrig att skriva.

Postat av: Gudrun

Publicerad 2009-08-27 13:23:07

Bra att du ger dem en chans till. Det kanske blir skärpning. Och... som Leif och Lickan skriver: Säg ifrån! Men det där kan du ju. :-)

Ses imorgon!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nellie86

Hej. Vad skoj att ni hittat in på min blogg. Här kan ni läsa om smått och stort, ditt och datt som händer i mitt liv...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela