Heléne

En liten blogg som handlar om ingenting, utan mest om det jag för stunden har lust att skriva ned...

Lund

Publicerad 2009-04-05 20:50:16 i Allmänt,

Varning för ett långtinlägg från min trevliga helg....


Väl hemma i Örebro igen efter att ha varit på resande fot i några dagar. Min resa började i torsdags. Då var det först föreläsning på tolkutbildningen här i Örebro. Jag berättade om mina erfarenheter av ett liv med hörselnedsättning och sedan CI opererad. Föreläsningen gick bra. När det var avklarad satte jag mig på tåget mot Stockholm, det var nu dags för möte med UH, närmare bestämt med publicitet och påverkansgruppen PoP. Efter mötet var vi fyra stycken som fortsatte ut och käkade pizza gemensamt. Det var mycket trevligt och många och långa diskussioner blev det. Sedan blev det att sova i sovsal på vandrarhemmet på Fridhemsplan. Sovsal var ingen hit, men jag fick ju bo mer flott sen de andra nätterna i alla fall =)


I torsdags bestämde sig också UH: s ordförande för att fortsätta sin mandatperiod ut, vilket innebär att hon är kvar ytterligare ett år. Även om det varit lite rörigt nu fram och tillbaka så känns det bra att hon skall vara kvar ett till åt. Vi kommer att bli ett bra team vi två =)


Fredagen inledes med ytterligare ett UH möte. Käkade sedan lunch med S.G. innan jag satte mig på X2000 mot Lund och DHB: s årsmöte. DHB står för döva, hörselskadade och språkstörda barn och är en föräldraorganisation.Väl framme i Lund mötte S.S: mig på stationen. Vi gick och käkade och satt och pratade en stund. Alltid lika trevligt att träffa dig vännen. Åkte sedan bort till hotellet och checkade in. Mycket fint och bra boende var det i alla fall. Jag var så trött att jag släckte lampan tidigt, tidigt den kvällen.


Lördag morgon besökte jag stan i Lund och shoppade lite. Sedan inleddes möteshelgen med en gemensam lunch på lördagen. Därefter öppnades årsmötes för att sedan på en gång adjungeras och istället skulle en föreläsare ta vid. Denna kvinna berättade om kommunikation, hur man utvecklar ett språk antingen verbalt eller genom teckenspråk. Föreläsningen var mycket intressant och det blev många aha upplevelser från publiken.


Efter föreläsningen tog årsmötesförhandlingarna vid igen. Detta är nog det kortaste årsmöte som jag har varit på i hela mitt liv. Kollade på klockan när det startade, 38 minuter senare kollade jag på klockan igen, då var mötesförhandlingarna avklarade =) Därefter fick vi representanter från andra brukarorganisationer inom döv och hörselskadeområdet möjlighet att hålla tal till 60- åringen. Ja, det är faktiskt så att DHB firar just 60 år nu 2009. en representant från Sveriges dövas riksförbund SDR höll ett långt tal där vi andra fick en rejäl tillbakablick vad som hänt inom döv och hörselskadeorganisationerna de senaste 60 åren. Ett mycket intressant tal som också ledde till många skratt hos publiken,. Även HRF, FSDB och VIS höll tal för att lyckönska DHB. Även jag höll ett litet tal och överlämnade en blomma till dem.


Under kvällen blev det sedan först mingel och sedan middag med underhållning av en stå upp komiker. Minglet var en utmärkt chans för mig att knyta kontakter med föräldrarna. Även om jag inte var där i syfte att direkt rekrytera medlemmar så skadar ju inte lite information om UH och vad vi gör. Diskussionerna under kvällen blev många och långa, bland annat så var det en kvinna som funderade på att DHB skall anta UH: s sätt att bedriva årsmöte, nämligen genom påverkas torg. Visst är det lite kul att DHB vill lära av oss =)


Helgen har som sagt varit kanonkul och jag har fått med mig många tankar och erfarenheter i bagaget.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nellie86

Hej. Vad skoj att ni hittat in på min blogg. Här kan ni läsa om smått och stort, ditt och datt som händer i mitt liv...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela