Heléne

En liten blogg som handlar om ingenting, utan mest om det jag för stunden har lust att skriva ned...

Prio tre

Publicerad 2012-07-16 16:36:37 i Allmänt,

Har gnällt här på bloggen tildigare om landstinget och dess prioriteringar när det gäller tolkuppdrag, men tänker gänlla lite till...

Först, jag är inte ledsen över att jag blivit döv, men jag har heller inte valt det. Ofta tycekr jag att jag klarar mig bra, har vänner som kan teckenspråk som jag teckar med givetvis, men har också vänner, familj, släktingar som inte kan teckenspråk, då får jag avläsa och försöka hanka mig fram vilket ofta går hyfsat. Sedan finns det situationer då jag antingen känner att jag vill förstå det som sägs utan avläsning och utan risk för missförstånd, detta gäller exempelvis läkarbesök, bankbesök etc. då beställer jag tolk och tar också ofta och får det.

Sedan finns det de situationer då det är mycket folk då jag inte har en suck att klara mig emd avläsning. Detta kan gälla möten på jobbet, exmepelvis APT eller infroamtionsmöten, släktmiddagar, födelsedagar, ja vad det nu kan röra sig om.

Just det där emd fördelsedagar är ett kapitel för sig, om man bbehöver tolk vill säga. Jag har många hörande kompisar, med tanke på att jag alltid gått i hörande skola under uppväxten. Dessa kompisar fyller år precis som andra och jag vill gärna vara med och fira även idag, liksom innan jag blev döv. I februari var det en kompis i Hjo som hade 25 årsfest med ca 15 personer. Fick jag någon tolk, nej, prio tre uppdrag utanför det egna landstinget, vilket betyder att Örebro inte ens försöker lösa det, de avslår på en gång.. Fick sitta där som ett fån och försöka hänga med. Nu om några veckor har en annan kompis fest, det skall bli grilfest i Gränna. Visst låter det trevligt?! Dessutom är det min sista helg på min semester och jag är ändå nere i Hjo, så klart att jag vill åka dit. Beställde tolk idag, men avslag, det är ett prio tre uppdrag och det kan man inte få tolk till. Blir så ledsen över detta. Dövheten i sig ser jag inte som en funktionsnedsättning, men utebliven tolk är det, jag vill känna delaktighet på samma villkor som hörande, oavsett det rör sig om ett läkarbesök eller kompisens 25 årsfest.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nellie86

Hej. Vad skoj att ni hittat in på min blogg. Här kan ni läsa om smått och stort, ditt och datt som händer i mitt liv...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela