Heléne

En liten blogg som handlar om ingenting, utan mest om det jag för stunden har lust att skriva ned...

Duracell kanin

Publicerad 2010-07-13 19:27:33 i Allmänt,

Jag har tillbringat hela vecka 27 på Gotland och Almedalsvecka, hade en helt otrolig veckan, är så glad och nöjd med den. Men hjälp vad trött jag var i lördags då vi satte oss på färjan från Visby fram till Nynäshamn. Jag var som en duracell kanin minst sagt, kunde inte sitta still, än mindre sova, hade nog kunnat springa ett maratonlopp i gångarna på båten där tror jag=)

 

Men vilken fantastisk vecka vi haft. Slutade jobba på teckenspråk lägret på Västanviks folkhögskola i Leksand den 4 vid lucnhtid. Tog då tåget till Stockholm, sedan buss ut till Bromma och sedan flyget över till Gotland. Kändes konstig för mig som är van vis långa flygningar att bara flyga i 35 minuter till Gotland, kändes knappast som att det var lönt att lyfta=)

 

Jag har varit med på Almedalsveckan två gånger tidigare och lobbat politiker. Nytt för i år var dock att UH samarbetade tillsammans med fem andra döv och hörselskade organisationer, SDU, DHB, FSDB, DBU och VIS. Även tyst teater var med och spelade gatuteater runt om i Visby under veckans gång.. Så vi var totalt 50 personer och ca 35 tolkar om man räknar med alla. Så det var en mäktig grupp. Vi hade vår mobila kampanj, vi gick runt och delade ut flygblad på gatorna och fik på detta sätt stor uppmärksamhet.

 

Jag var även med i tv vid två tillfällen. Första gången gällde det tolkning och textning av program. Då var jag och en kille från Sveriges dövas ungdomsförbund med och uttalade oss i frågan. Kolla gärna länken:

http://www.livestream.com/handikappforbunden/video?clipId=pla_643844ea-1ee0-40b8-b1aa-ac551ad29426

 

Sedan var jag med igen efter att vi vunnit tävling för Almedalens bästa t-shirt 2010, så då blev jag intervjuad om detta. Var även med på scen på open stage en dag och berättade om teckenspråk och vårt arbete tillsammans med en kvinna från FSDB och en kvinna från VIS. Tänk om någon hade sagt till mig för åtta år sedan att jag skulle stå på scen om berätta om teckenspråk och vara med i tv och prata om det, jag hade trott att de skämtat, men mycket har förändrats sedan dess, och de flesta förändringar är positiva.

 




Visst har vi fina tröjor?=)

Det har varit en underbar vecka på Gotland, kul att samarbeta med andra organisationer samt att deltaga på en massa olika seminarium. Tack alla ni underbara människor som varit med, och tack alla underbara tolkar…

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nellie86

Hej. Vad skoj att ni hittat in på min blogg. Här kan ni läsa om smått och stort, ditt och datt som händer i mitt liv...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela