Heléne

En liten blogg som handlar om ingenting, utan mest om det jag för stunden har lust att skriva ned...

Sverige

Publicerad 2010-04-26 10:22:08 i Allmänt,

Nu är jag hemma i sverige igen, varit det sedan i onsdags kväll. Känns väldigt skönt på många sätt att vara tillbaka, även om jag självklart sakanr Indien på många sätt också, det har ju ändå varit mitt hem i  tre månadet och den resan kommer nog påverka resten av mitt liv.

I tisdags för snart en vecka sedan skulle vi lämna Pune och åka till flygplatsen. På onsdag morgonen skulle sedan planet gå mot London och sedan vidare mot Sverige, kl 15,00 den 21 april skulle vi landa på arlanda. Men nu blev det ju mycket flygkaos pga. vulkanen. Vi loggade in och kollade pår mail på tisdagsmorgonen, planet inställt. Hur skulle vi ta oss hem och när skulle vi ta oss hem? Hmm.. Kontaktar farfar som ringer till flygbolaget här i Sverige. De rekomenderar oss konstigt nog att åka till flygplatsen, de tär ju det sista man brukar rekomendera folk till i sådan lägen, men i alla fall, vi behöll vår taxi och åkte dit. Jag och Susanne skulle åka med samma plan, men även Emma var med i taxin fram till Mumbais flygplats. 

Resan till flygplatsen gick som bara den, utasn paus och på drygt tre timamr, han körde som en idiot, men de gick bra. Pratademed Brittish, vårt flygbolag, men planet var inställt, de sa att vi skulle ta in på hotel, spara kvitto och sen få pengar tillbaka. Vi skulle boka om vår biljett, och det kunde ta upp til ltre veckor innan vi kunde få någon ny. I ett sådant läge känner man att man bara vill hem till Sverige.

Vi sågdock att det gick plan til Europa med andra bolag, vi tänkte att vi kan kontakta ett bolag som kör till Amsterdam för att se om de har platser. Pratade med dem ,jo då, det skulle nog finnas platser, men kostade över 15 000 kr, det had evi ju inte råd med. Men vi började argumentera med Brittish igen och frå¨gade om de kunde betala, efter en del argumentation fick vi ett ja. Skrev upp oss på reservplats listan för planet mot Amsterdam, taänkte att det är inte en chans att vi får plats, var ju så många i kö innan oss. Men till sist, fick vi ett ja, det fanns plats, började fylla i papper, visa passen etc. Planet lyfte den 21 kl 01,00 från Mumbai flygplats, kl 00,35 fick jag en biljett i min hand, sen skulle väskorna checkas in, vi skulle ta oss til rätt plats, igenom alla säkerhetskontroller och allt. Sprang, stressade, ringer pappa vid passkontrollen 15 minuter innan planet skall lyfta och säger att vi är på väg mot Amsterdam, hur vi skulle ta oss där ifrån och hem visste vi inte då.

Resan gick bra, kom in i rejäl turbulens. Har hört innan att så länge flygvärdinnorna står är det lugnt, men nu satt de bältade, så då kan ni förstå att jag var lite skraj. Men det gick bra och vi kom fram till Amsterdam.

Träffade ett svenskt par som vi skulle ta sällskap med, men de dumpade oss, vi var nog inte tillräckligt roliga. Diskuterad ehur vi skulle ta oss hem till Sverige, kollade buss, den var full.. Träffade n ny reskompis en svenskt man som var vetydligt trevligare än de innan, han dumpade oss inte i alla fall=)  Jag och Susanne var en stund inne på att själva bekosta resan hem till Sverige. Men vi ställde oss i kö 1,5 timmar, pratade med Brittish som först ville att vi skulle flyga via London så att vi kunde åka emd deras bolag hela tiden, de har inga direktplan til Sverige nämligen. Men till sist gick de med på att boka biljett med SAS istället. Lyfte 19,20 från Amsterdam, och landade på Arlanda 21,18 ca. Resan gick bra.

Kallt var det att komma hem. + 1 grad på flygplatsen, lite skillnad i jämförelse med 43 som vi hade i Pune på måndagen innan. Mamma, pappa och Danile mötte upp på flygplatsen, körde ner mot Örrbro, snöade, snön låg flöera cm tjock i Enköping. Kom hem till Örebo rung kl 24,30. Trött men nöjd att vara hemma.

Indien resan har varit fantastisk, men borta bra men hemma bäst.

Skall uppdattera senare med mer bilder på bloggen..

Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2010-04-27 07:44:08

Välkommen hem :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nellie86

Hej. Vad skoj att ni hittat in på min blogg. Här kan ni läsa om smått och stort, ditt och datt som händer i mitt liv...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela