Heléne

En liten blogg som handlar om ingenting, utan mest om det jag för stunden har lust att skriva ned...

25 år

Publicerad 2011-10-28 08:35:29 i Allmänt,

25 år har jag hunnit att bli. Även om jag inte vill påstå att jag har ålderskris så känns det som att jag inte behöver bli äldre nu, 25 känns liksom lagom på något sätt, så jag har bestämt mig, jag skall aldrig bli äldre, bara 25 +.

 

Jag börjar dock tänka tillbaka lite på vad jag gjort under mitt liv, både bra och dåliga saker. Skriver ner lite årtal för årtal så får vi se vad jag kan minnas, eller vad andra kan berätta för mig.

 

1986: Föddes ca 13,30 den 28 oktober på Kärnsjukhuset i Skövde. Då jag fått fostervatten i mig blev det kuvös ett par dagar innan jag fick komma hem. Vintern 86 sägs sedan ha varit kall, så fick tillbringa den mesta tiden inomhus med mamma. Vid jul 86 införskaffade mina föräldrar också sin första VHS- video, kostade cirka 5000 kr då, ja teknik har blivit billigare med tiden ja=)

 

1987: Döptes i mars i Södra Fågelås kyrka. Sommaren bjöd på en lugn semester med endast några dagsutflykter. Efter sommaren började mamma att jobba igen efter sin föräldraledighet. Jag var då tio månader gammal och farmor skulle ta hand om mig under dagarna.

 

1988: Vad hände detta år? Har inga så tidiga minnen och ingen som har berättat något speciellt heller. Jo, min kusin föddes den sommaren, det enda jag kan komma på som hände då.

 

1989: Familjen får tillökning den 1 maj, min bror Daniel föds. Jag tyckte att det var roligt att få en lillebror och var nog en ganska stolt storasyster. Har även frågat mamma om jag någon gång varit avundsjuk på att brorsan tog för mycket uppmärksamhet, men så verkar inte ha varit fallet. Nu var också mamma hemma igen ledig med oss barn. Vi bytte också bil, vår röda Toyota Tercel 4WD blev nu en vit av samma modell. De är grymt fula, tyckte även mina föräldrar, men de var nog så praktiska at ha då det fanns två småbarn i familjen och därav även två vagnar som skulle in i bagaget samt att fyrhjulsdriften var praktisk med tanke på hur mina föräldrar bor.

 

1990: Min hörselnedsättning upptäcktes vid fyraårskontrollen, det vill säga att jag var döv på vänster öra

 

1991: Hmm, också väldigt längesedan, det enda som jag typ minns är semestern på Öland. Minns den grymt långa bron och att jag och pappa sprang lilla Victorialoppet. Jag fick också ett par rosa träskor som jag var mycket stolt över,  men vad svårt det var att gå i dessa skor.

 

Bild: Google

1992: Började förskolan på Villa Göta i Hjo stadspark. Tyckte att det var roligt, träffa andra barn och leka. Skolan hade en för och en eftermiddagsgrupp, jag gick i eftermiddagsgruppen, vi bussades in till Hjo. Totalt 20 barn gick i min klass, tio killar och tio tjejer, jag minns fortfarande namnet på alla, stolt över mig själv=) Var uppe hos mormor några dagar på semestern detta året, vi åkte båt och jag minns att jag tappade min första tand under denna semestern.

 

Bild: Google

1993: Började första klass i den nyrenoverade skolan, Fågelås skola i Gate. Vi var 7 personer i min klass men vi hade också många lektioner med förskoleklassen. Semestern 93 var bussresa till Danmark och Legoland, har lite svaga minnen av denna semester också. Bi bytte också bil hösten 93 vår tidigare fula men nog så praktiska Tercel och det blev en Volvo 440 istället.

 

1994: Hmm, vad hände detta året? Semester på Astrid Lindgrens värld måste det ha varit. Annars så minns jag inte något speciellt från detta år, eller jo, vänta lite nu, farmor och farfar blev 60 så det var fest för dem med massa folk.

 

Bild: Google

1995: Semester i Norrköping och Kolmårdens djurpark, denna semestern minns jag tydligt då pappa och brorsan höll på att drunkna i poolen på hotellet, ingen av dem kunde simma. Minns också att vi åkte zafari i djurparken och en dum zebra stannade framför bilen och vägrade flytta på sig. Brorsan borde också börjat förskolan detta år, även han inne i skolans värld.

 

Bild: Google


1996: Börjar mellanstadiet, minns att vi var 4-6 dvs. vi var betydligt fler än vad jag tidigare var van vid, men jag tyckte att det var skoj och trivdes. Höll på ganska mycket med musik under detta året, spelade saxofon och började också spela i orkester.

 

Bild: Google


1997: Säften i Dalarna på semester, paddlade kanot, fiskade, badade osv.


Bild: Google

 

1998: Skolresa till Danmark på våren detta år, var borde i fem dagar om jag minns rätt, det längsta jag varit hemifrån någon gång vid denna ålder. Cyklade dock omkull på denna resa och slog ut både framtänderna i överkäken, aj. Började sjätteklass och blev därav äldsta klassen i skolan, vilket jag då tyckte var jättetufft, kände mig såååå vuxen..

 

1999: Slutar sjätteklass. Spelar Guldet blev till sand på saxofon på skolavslutningen vilket gick kanonbra och väckte stora applåder. Började högstadiet, ny stor skola, 28 elever i klassen, tyckte till en början att sjuan var hemsk, men fick sedan kompisar och då blev det bättre. Familjen bytte bil till en Honda Civic.

 

2000: Började på ridskola under hösten, tyckte att det var jätteskoj. Red en häst som hette Zebonny

 

2001: Konfirmerades på våren. Fick varmblodsstoet Haidee i konfirmationspresent. Blev nu mycket ridning denna sommaren vilket var underbart. Började under våren fundera över vad jag ville läsa på gymnasiet. Blev också medlem i Unga Hörselskadade denna höst, vilket gör att jag nu i år firar tio års jubileum där=)

 

2002: Slutar nian, vilket innebär att marschera genom stan i sekelskifteskläder. Om jag minns rätt så var denna våren också första gången som jag åkte med blåsorkestern till Halden i Norge för att spela på deras nationaldag. Jobbade på turistbyrån i Hjo i tre veckor samt att jag jobbade på Fagerhults belysning några veckor också. Kom in på Ledarskapsprofilen på Bäckadalsgymnasiet i Jönköping vilket jag tyckte var jätteskoj. Kände inte en människa då jag började på skolan, men lärde snabbt känna klasskamraterna och trivdes som fisken i vattnet. Började övningsköra denna höst.

 

2003: Det första jag kommer att tänka på och helt klart det värsta detta året är att min bästa kompis körde ihjäl sig dagen före julafton, blev ingen normal jul hemma detta året. Sommaren tillbringades i Halmstad och Tylösand.

 

Bild: Google

2004: Vad gjorde jag detta året? Pluggade, ja, men något mera borde jag ha gjort. Minns att jag nyår 03-04 ar på en stor nyårsfest med massa folk, trevligt var det. Började under hösten 2004 fundera över vad jag ville göra efter gymnasiet, tvekade mellan lärare och socionom.

 

2005: Söker in till lärarhögskolan i Vänersborg som första handsval. Tar studenten den 10 juni detta år, vilket är med blandade känslor, har trivts väldigt bra på gymnasiet, samtidigt som det är spännande att kasta sig ut i livet med allt vad det innebär. Förlorar stora delar av min hörsel denna sommaren och blir gravt, gravt hörselskadad. Kommer på att lärarplanerna måste läggas på hyllan och att jag istället måste lära mig teckenspråk. Söker in på en ettårig utbildning på Hellidens folkhögskola, nio tjejer var vi i klassen och det blev minst sagt ett flummigt men otroligt roligt år.  Klarar även körkortet den 23 juni detta år vilket är till en stor glädje, en dyr investering, men gud vilken nytta jag haft av kortet. Pappa blir 50 under hösten vilket firas med öppet hus här hemma.

 

Bild: Google


2006: Avslutar mina underbara studier på Helliden, har varit ett underbart år. Men känner dock att ett års studier inte räcker för att lära sig teckenspråk. bestämmer mig för att flytta till Leksand och Västanvik. Jag och pappa bilar upp med alla saker i vår nyköpta Cicic, blev minst sagt ett stort lass. När pappa åker hem undrar jag vad han sysslar med, lämna mig ensam på Västanvik med alla människor som bara tecknar. Första tiden var en chock, döva klasskamrater, döva lärare, men på sikt lärde jag mig att förstå vad dessa sa och det blev ett bra år. Hörsel kom att sjunka ytterligare under detta år, så då var det skönt att lära sig teckenspråk.

2007: Började fundera över vad jag ville göra efter Västanvik, sökte in på universitetet i Örebro, nu blev det inte lärarprogrammet utan istället socionomprogrammet. Fick besked om att jag kom in, men samtidigt skulle jag genomföra en cochlea implantat operation, bestämmer mig för att skjuta upp studiestarten till januari 08. Fortsatte istället en termin till på Västanvik. Åkte på min första dövas dag i Vänersborg denna höst, trevligt. Opererades den 27 september i Göteborg, åkte själv tåget ner och lades in, sedan kom pappa ner på operationsdagen. Operationen gick bra, inte så farligt ont. En drygt månad senare, 30 oktober om jag minns rätt så kopplades implantatet på, vilket ljud, vad hemskt det lät.. men med tiden kom jag att bli van. Mina föräldrar var också på Västanvik på teckenspråkskurs denna höst. Fick under sommaren också min första större allergiska reaktion då jag jobbade som lägerledare i Göteborg, så blev resa i illfart till Sahlgrenska.

 

2008: Den 2 januari hämtar jag och mamma nyckel till min lägenhet på Brickebacken, hade inte kollat innan så det var verkligen spännande. Hyresvärden var snäll, så fick nya tapeter i alla rum. Vid trettondagen brinner det i vardagsrummet hos farmor och farfar, kommer aldrig att glömma då farmor i panik ringer och säger att det brinner och då jag och pappa kastar oss i bilen för att åka dit. Det gick dock ganska bra, en vägg, ett skåp och en soffa blir förstörd, blev dock mycket saneringsarbete. Drar sedan flyttlasset till Örebro i mitten av månaden, kändes spännande att få en riktig lägenhet. Börjar plugga socionomprogrammet, i början kändes allt superrörigt och känslan jag kommer aldrig att klara det här fanns städigt gnagande. Hade i alla fall två underbara tolkar. Blev invald som ledamot i Unga Hörselskadades riksstyrelse. Jobbar denna sommar som lägerledare i Göteborg, ledare i Leksand, montör på Fagerhult samt som personlig assistent.

 

2009: Mycket plugg och mycket UH detta år. Börjar komma in i studierna, tycker att det är kul och att det känns som jag valt rätt program. Blir invald som vice ordförande i riksstyrelsen. Börjar under hösten fundera över var jag vill göra min socionompraktik, ansöker till ett utbytesprojekt i Indien och blir antagen, hösten gåt åt till förberedelser, vaccination, bokning av flyg, pass etc.

 

2010: Den 23 januari kl 15,00 lämnar jag Arlanda, landar i ett 29 gradigt varmt Indien. Tre intensiva månader följer, otroligt spännande och roliga, men ibland också ganska kämpiga. Denna resa är något jag kommer minnas hela livet. Den 23 april landar vi äntligen i Sverige. resan hem var besvärlig pga. Askmolnet på Island. Under hösten skriver jag min C-uppsats vilket jag tyckte var väldigt skoj.

 

2011: Opponerar på min C-uppsats, efter lite justeringar uppnås högsta betyg, så stolt=) Våren ägnas åt att söka jobb, börjar fundera över vad jag vill jobba med och var jag vill bo. Den 1 juni tar jag min examen, underbart. En härlig avslutning med mycket sång och musik. Börjar jobba på Mogård i Enköping direkt efter examen som rehabiliteringsassistent, efter tre veckor får jag frågan om jag vill bli pedagog och tackar ja. Köper min första bil en Volvo 940 denna sommar. Flyttar från Örebro till Enköping den 1 aug, vilket är med blandade känslor. Jobbar annars på under hösten. Ja, och så var man 25 år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nellie86

Hej. Vad skoj att ni hittat in på min blogg. Här kan ni läsa om smått och stort, ditt och datt som händer i mitt liv...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela