Heléne

En liten blogg som handlar om ingenting, utan mest om det jag för stunden har lust att skriva ned...

Identifiera sig själv

Publicerad 2012-09-16 19:46:54 i Allmänt,

Med tanke på att jag är född med en hörselnedsättning så har jag alltid identifierat mig som hörselskadad (även om det funnits vissa perioder i livet då jag skulle vilja vara hörande). Jag ser egentligen inga konstigheter med att identifiera sig som det och känner mig trygg i det. När jag sedan blev döv så märker jag att det har hänt något med hur andra ser på mig, Jag själv ser mig fortfarande mer som hörselskadad än som döv, även om jag medicinsk sett är mer döv än hörselskadad.
 
Men känner nu i helgen att bland döva så betraktas jag som hörselskadad, men av hörsleskadade, främst de icke teckenspråkiga såp ses jag som döv. Jag känner själv att visst jag tecknar, jag hänger med i diskussionerna och så, inga större problem, men känner ändå att teckenspråket inte är mitt första språk, inte det som jag uttrycker mig bäst på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nellie86

Hej. Vad skoj att ni hittat in på min blogg. Här kan ni läsa om smått och stort, ditt och datt som händer i mitt liv...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela