Heléne

En liten blogg som handlar om ingenting, utan mest om det jag för stunden har lust att skriva ned...

Dövas dag i Stockholm

Publicerad 2012-09-16 19:41:09 i Allmänt,

Jag har sedan i torsdags kväll varit i Stockholm på dövas dag, för er som inte vet vad detta är så är det en tillställning för döva som sker varje år på olika platser runt om i landet. För min del var det min tredje dövas dag, var med i Vänersborg 2007 och Örebro 2009 och nu Stockholm.
 
Begav mig upp i torsdags efter jobbet, checkade in på hotellet Loggin som ligger ett stenkast från Munchenbryggeriet där dövas dag skulle hållas. Träffade kompisen S vilket var ett kärt återseende då vi inte ses så ofta. I fredags moron begav vi oss mot Munchenbryggeriet där det skulle hållas seminrium. Dessvärre så hade dövföreingen (åkte som ombud för DFÖ) missat att anmäla mig till detta, men stod på reservlistan och hoppasdes på att få en plats, men inte då. Lite besviken över det, hade gärna viljat detaga, men så var läget. Tog istället mig ner till stan. gick en sväng åå gamla stan och sedan en sväng på Drottninggatan. Rätt skönt att bara strosa runt där också .Ett par vinterstövlar hittade jag i alla fall, nöjd med tanke på hur svårt jag har att köpa stövlar. Har väligt grova vader, så måna stövlar räcker inte skaftet runt.
 
Tillbaka till hotellet fram på eftermiddagen, sov en stund, tog en dusch och fixade sig festfin. S ville gärna besöka en dnasgrupp som dansade medeltidsdans så jag hakade på. De tyckte att jag skulle testa att vara med, och ja, jag tycker i grund och botten att det är kul att dansa, men har ju svårt att höra musiken numera vilket försvårar dans en del. Men jag testade och det gick faktiskt helt ok, trots lite stegförvirringar. Och som dansläraren jag kan höger och vänter vilket många har problem med. Det mest förvirrande för min del var dock att man startade med vänter fot i dansen, jag som är van att starta med höger.. Efter dansen begav vi oss till Munchenbryggeriet och festen där, Någon höll lite tal och så, men inget direkt superanrrangerat. Träffad lite folk vi kände, pratade med dem, med begav oss tidigt till hotellet då båda var trötta.
 
Lördag morgon, dags att gå på utsätllning. Massa olika företag som ställde ut, spännande. Träffade bland annat Arbetsförmedlingen som hade ett bord där, några dövkonsulenter och SIUS:ar var där. Kollegor med andra ord=) Träffade också M, J-E som jag och S gick ut och åt lunch med, kul att se dem igen. Annars bestod förmiddgen mest av att säga hej till folk och att krama dem=) Eftermiddagen bjöd på föreläsning om bikulturella arbetslag, intressant. Dock kan jag ibland känna att döva lägger allt på hörandes ansvar att kommunikationen skall fungera, för mig handlar kommunikation om ett ömsesidigt samarbete, men i övrigt var föreläsningen bra. Fram på eftermiddagen gick vi tillbaka till hotellet, bytte om och fixade oss fins, skulle nu bli middag. Det bjöds på välkomsdrink, småpratade lite med folk och sedan gick vi till bords, satt 11 och 11 per bord. Hamnade med massa UH folk vilket kändes bra, trevligt bordssällskap, Kvällen var trevlig, bjöds på teaterunderhållning, musikvideo etc. Därefter dans. Här var dock musiken så hög att jag fick ont i öronen, trots avstängt CI. Dövas dag var trevligt och jag har träffat massa härliga människor, tack skall ni ha alla...
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Marre

Publicerad 2012-09-18 12:43:42

Det var verkligen kul att ses :)

Håller med dig om det här med kommunikation, att mycket ofta läggs på hörandes ansvar. På sätt och vis kan jag ändå förstå det, även om jag helt håller med dig om att det handlar om att båda parter har ett likvärdigt ansvar. Ofta finns det ju mycket okunskap hos den hörande sidan, vilket kan leda till helt olika resultat beroende på ens inställning och attityd. Som tolk har jag ju sett en del situationer där kommunikationen ska funka om man säger så, och då tenderar hörande tycka att allt funkar bra så länge den hörande inte har några problem med kommunikationen, och kan tex tycka att "vi klarar oss utan tolk nästa gång" eller "men jag hör ju vad hen säger/hen har så bra svenska, så vi kan prata utan problem". Man ser bara sin egen sida av saken och har inte en tanke på att den andra parten kan ha ett helt annat perspektiv.

Nu är jag ju själv hörande och så, men jag kan tänka mig att man som döv/hsk ibland kan bli trött på att anpassa sig till de hörandes fördel, använda deras koder osv jämt.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nellie86

Hej. Vad skoj att ni hittat in på min blogg. Här kan ni läsa om smått och stort, ditt och datt som händer i mitt liv...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela