Heléne

En liten blogg som handlar om ingenting, utan mest om det jag för stunden har lust att skriva ned...

Vätternrundan

Publicerad 2012-06-23 14:12:42 i Allmänt,

Ja, har varit lite dålig på att uppdatera bloggen efter min Vätternrunda, men här kommer lite uppdatering, bättre senat än aldrig.

Fredagen den 15 juni var dat dags, efter en vår med massa träning, fick tillsist ihop 122 mil så skulle provet avklaras. Till saken hör att ajg inte är så tipp topp tränad som man egentligen borde vara inför en runda, utan mer lite Svensson-tränad. Jag skulle alltså ge mig ut på min första Vätternrunda, samtidigt som min far skulle ge sig ut på sin 39: onde, ja ni läste rätt..

Pappa är veteran och startade därav i första grupp 19,30, jag skulle egentligen starta 19,34 men tänkte att jag försöker att smita med i pappas grupp. En vecka före Vättern kom dock mail ut att de skulle ha extra hårda kontroller så att folk verkligen startade i rätt grupp, trodde för ett tag att detta kommer aldrig att gå, pappa kommer att få vänta på mig efter start... Förberedde oss med pasta till lunch, vilade ett par timmar på eftermiddagen, men hade lite svårt att komma ner i varv. Åt risgrynspudding två timmar ca innan start, bytte om och gick ner mot starten. Mamma följde också med och bar våra cykelskor så att vi kunde gå i vanliga gympadojor ner till start (cykelskor med klossar är inga bra promenadskor). Nere vid startområdet var det fullt med folk, vilken stämning.. Träffade e del av pappas cykelkompisar, några som jag kände igen, några inte... Även Motala tidning höll på att ihntervjua folk och de kom fram till oss, frågade vad det var som lockade att cykla, svarade med ett skratt "det har liksom ingått i uppfostran" detta kom även med i tidningen nästkommande dag..

Klockan närmade sig 19,30 och startskottet skulle gå. Följde med pappa fram i follan, då vi kör med chip så blir ju alla tider och allt rätt registrerade ändå. Var lite nervös före start, eller mest förvändansfull.. Rullade iväg, gick långsamt till att börja med ut ur Motala, vä'l ute p åstora vägen höjdes tempot. Var dock nästan bara gamla gubbar i denna grupp, så jag och pappa intog snabbt de första platserna i gruppen och trampade på. Grupperna efter kom sedan ifatt, inte alla, men några av de lite snabbare cyklisterna. Vi trampade dock bra, låg på 28-30 km. Var lätt körning till första kontrollen i Hästholmen, stannade, tog en bulle lite saft och slog på lyset på cykel. Trampade vidare söder ut mot Gränna och nästa kontroll i Gyllene Uttern. Var riktigt fiunt där på östgötasidan med utsikt över Visningsö och solen som gick ner i väster. Kom sedan till Kaxholmen där första riktiga uppförsbacken var. Hade fasat för denna innan, men gi9ck bra. Kom till Jönköping, fick köttbullar med mos och sedan bar det av genom stan där. Gick bra. Nästa sitigning var upp mot Bankeryd, närmare bestämt Trånghallabacken, hade även fasat för denn, vi tog oss dock i långsam men säker mak uppför. Många gick, det gjorde mig än starkare. Efter Bankeryd var det väldigt mörkt, körde dessutom på en cykelbana så var trångt, besvärligt att se och kände att jag vinglade över halva vägen ett tag där. Men väl ute på riktig väg blev det genast ljusare och jag trampade på mot Fagerhult. Här stod mammas jobbarkompis och väntade på oss, pratade lite, kul..

Trampade vidare norr ut. Nu var vi på riktigt välkända vägar för mig, känner till varenda meter. Kom till krokarna där mina föräldrar bor, kom en och annan regndroppe, men ingen fara. Blev dock sömning en och en halv mil innan Hjo, i med lite sportdryck och sedan blev jag piggare igen. Hjo var roligt, inte nog med att det är väldigt fin och mysigt, dessutom så kände vi flaggvakterna, så kunde prata lite med dem. Brorsan och morbror var också vid kontrollen, det hade vi inte räknat med, med tanke på att vi var där kl tre på natten. Fick lite lasange och sedan åkte vi vidare. Vid Grevbäck en mil norr om Hjo kom regnet, det öste ner. Samtidigt började migg ena kän att krångla, eller egentligen inte knät, sidan av benet precis vid knät. Var lite stel i Hjo, men blev sedan värre och värre. Hade bestämt att inte åka i depå vid Karlsbord, stannade istället precis efter och drack lite, var dyblöt, sa till pappa att nu kan jag inte bli blötare i alla fall, jag struntar i om det fortsätter regna. Hade nu ont..

Trampade vidare mot nästa depå, Boviken, på vägen dit skall vi passera "Jesusbacken" där Kindbommarna alltid står och välsignar. Tyckte det var lite småtrevligt. Kom till Boviken efter 23 mils cyklande. Pappa fick hjälpa mig av cyekl här, hade ont... Men tänkte absolut inte ge upp, bara sju mil kvar ju.. Cyklade vidare mot Hammar, regnet slog fortfarande som spö i backen. Gick lå¨ngsamt nu, det som gått i 27 i snitt tll hjo, nu låg vi på 15 eller nåfot. Kom till Hammar. Gick in för att ta massage för mitt ben. De masserade och hänvisade sedan till sjukvården. Lindade känt och fick värmebalsam på det... Jag och pappa frös här så vi skakade, pappa höll på att inte få i sig kaffet för att han skakade så..

Cyklade vidare mot Medevi... Två mil kvar till mål kändes skönt.. Benent gjorde ont, men samtigigt kände jag, yes ajg fixar detta, underbar känsla. kom in mot Motala efter 30 mill, gick i mål på 14,48 så tidigare att jag hade målet att gå under 15 timmar och det klarade jag, tiden blev dock rejält sämre med tanke  på benet, men jag fixade det.. Kände mig nöjd och kände också, detta vill jag göra igen...

Har också hittat felet till det onda tror ja, sadel stod lite snett, nu skall det årgärdas.. Vi ses i Motala sommaren 2013

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nellie86

Hej. Vad skoj att ni hittat in på min blogg. Här kan ni läsa om smått och stort, ditt och datt som händer i mitt liv...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela