Heléne

En liten blogg som handlar om ingenting, utan mest om det jag för stunden har lust att skriva ned...

Slottet

Publicerad 2011-11-19 19:54:55 i Allmänt,



Denna vackra inbjudan damp ner i brevlådan för någon månad sedan, Stockholm slott, jo man tackar. Jag blev helt enkelt inbjuden till WCYF då jag är ordfröande i Unga Hörselskadade. var där även ifjol och kände på en gång att jag ville göra om detta igen, att få komma in på slottet är inte fy skam må jag säga.

På morgonen blev det ett himla springande fram och tillbaka hemma i lägenheten, tvätta håret föna, locka, sätta upp det, i med så där 700 liter hårspray för at försöka få det att hålla hela dagen och sedan skulle det sminkas. Kläderna för dagen bestod av en lila kjol, svart skjorta och svart kavaj. Beundrar verkligen folk som har sådana  jobb som kräver att de skall göra sig så fina varje dag innan de åker iväg, skulle personligen aldrig fixa det. Framme i Sthlm mötte jag upp henrik från SDU och Dennis från DBU i Gamla stan för att sedan gå till slottet. Mötte upp våra tolkar för dagen, två jätteduktiga sådana, kunde inte bli bättre. Igenom säkerhetskontroller, visa inbjudan, visa legitimation osv. innan vi tillsist kom in.

Sedan blev det att vandra trappa upp och trappa ned i slottet för att sedan komma fram till den salen där vi skulle vara. Mäkltigt att gå igenom slottet med dess ca 1000 rum. Tänk att bo sådär? vi dkiskutrade och skämtade om hur kungafamiljen bor och vilka möbler de har i sin våning? Har de sådana gamla möbler eller har de bokhyllan Billy från IKEA?=) Kommer nog aldrig få ett säkert svar på detta=)

Inne i slottssalen så var det mycket folk, ca 400 personer. Fördelen för oss döva "stackare" var att vi fick platser långt fram för att se tolkarna. Sedan bjöd förmiddagen på en rad olika talare, kungen, drottningen, rädda barnen, FN osv, flott värre. Blev dock rätt seg där under förmiddagen, sitta och lyssa i 2,5 timma utan paus är jobbigt, men kul var det. Nästan hela kungafamiljen var dessutom med, kungen, Silvia, Victoria, Daniel och Madelene.

Sedan var det dags för lunch, sncka om att det blev kö till alla toaletter, är det något de har ont om på slottet så är det just detta. Vid lunchen var det bordsplacering, satt åtta och åtta vid varje bord. Jag kom tillsammans med den manliga tolken vid ett bord, hade bland annat röda korsets ungdomsförbunds ordförande vid mitt bord samt Morgan Alling (skåedespelare) var ett hyfsat trevligt gäng, men svårt at hitta något naturligt att samtala om så där. Till lunch blev det några kötskivor med Coscos. smakade bra.

Efter lunchen blev det olika seminarium, deltog på ett om skolan, var totalt värdelöst egentligen, de sa typ ingenting, men jag fick mig i alla fall en vandring genom slottet vilket var kul. Sedan tillbaka till slottsalen där krister Henriksson (Wallander) läste ett stycke, sedan sammanfattades dagen och avslutades där. Jag och Dennis tillsammans med två tolkar följde sedan med till Eric Ericsson hallen på efterföljande uppträden. Mycket sång blev det, opera. Svårt för våra stackars tolkar att översätta, men vi fyra satt och pratade och hade det allmänt trevligt ändå. Den manliga tolken försökte dessutom förklara Silvias brytning på rösten vilket blev en helt underbar gestaltning=)

Proemenerade sedan ner till t-centralen, en av otolkarna skulle sedan med samma tåg så blev gemensam sushi på centralen och sedan tåget hem, nöjd och glad med dagen.

Men jag säger bara en sak, jag är absolut inte avundsjuk på kungafamiljen, vilket liv de lever i all denna offentlighet

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nellie86

Hej. Vad skoj att ni hittat in på min blogg. Här kan ni läsa om smått och stort, ditt och datt som händer i mitt liv...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela