Heléne

En liten blogg som handlar om ingenting, utan mest om det jag för stunden har lust att skriva ned...

Att definiera sig själv?

Publicerad 2011-11-26 09:52:14 i Allmänt,

Gång på gång hamnar jag i situationer där jag skall presentera mig, berätta vem jag är, en enkel sak kan tyckas, men på en fråga kör jag ständigt fast. Är jag hörselskadad eller döv? Vad jag än svarar så kommer det inte att fullt ut bli bra, inte kännas rätt fullt ut. Identitetsmässigt är jag hörselskadad och kommer nog alltid att vara det tror jag. Men säger jag hörselskadad, då finns en rad krav som jag inte kan leva upp till, på med hörapparaten så hör du, då kan du prata i telefon, jag har träffat många hörselskadade som klarar det här och det här, jag använder alltid tolk vid olika tillställningar (även vid exempelvis läkarbesök) etc.

Säger jag istället döv, ja audiotivt är jag det, men funktionellt eller identitetsmässigt, den frågan är betydligt mer komplex. Till att börja med så är mitt tal nästintill felfritt, jag har inte gått i dövskola, jag är inte fullt teckenspråkig, känner att det inte är mitt modersmål när jag kommunicerar på det.

På något sätt så kräver samhället att få en förklaring och kunna stoppa in oss i fack, det är nog bara att acceptera att det är på så sätt.


Men jag har fortfarande inte svaret, vem är jag?, räcker det med att jag är Heléne?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nellie86

Hej. Vad skoj att ni hittat in på min blogg. Här kan ni läsa om smått och stort, ditt och datt som händer i mitt liv...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela