Heléne

En liten blogg som handlar om ingenting, utan mest om det jag för stunden har lust att skriva ned...

Dykning

Publicerad 2011-08-14 21:26:48 i Allmänt,

Varit nere i Göteborg i helgen för att prova på dykning för första gången i mit liv. Tänkte här delge er mina tankar kring detta och ladda upp lite bilder så att ni ser bevis på att jag faktiskt har provat på det.

Åkte ner till Göteborg i fredags efter jobbet. Mötte I.E på centralen och vi gick sedan och käkade Kinamat innan A.R kom oc plockade upp oss. Åkte sedan hem till honom, pratade en stund och gick igenom vad som väntades nästkommande dag. På lördagen vaknade vi vid halv åtta tiden, gjorde oss iordning och styrde sedan kosan genom Torslanda ut till Lilla Varholmen därifrån vi skulle färja till Hönö. Kändes mysigt att komma ut vid havet igen, har ju jobbat på Björkö som lägerledare i fem sommras, dock inte nu i år, så kände ett behov av att få min havsdos även nu=) Tog färjan över, jag A.R, I.E, S.S (som jag också känner mer eller mindre sedan innan) samt M.B som jag aldrig träffat innan. Åkte ner till havet och träffde vår instruktör för dagen samt en till äldre kvinnan som i fortsättningen av detta inlägg benäms tanten eller kärringen. Vi fick vänta en stund då tolkarna missade färjan, men de kom så småningom och vi kunde börja. 

Vi fick prova ut utrustning att ha, våtdräkt, skor, cyklop, simfötter, viktbälte etc. Våtdräkten var verkligen svår att få på, den skall ju sitta tajt så att man håller värmen vättre. Jag har dessutom väldigt grova vader så trodde ett tag att jag inte skulle kunna få upp dräkten en mm, slet och drog och tillsist gick det. När vi sedan fått på oss tuben och viktbältet, då kändes det tungt att röra sig kan jag säga. Utrustningen väger väl si sådär 30 kilo, och det känns på land, i vattnet märker man ju dock inte av det.

Det sägs ju att bilder säger mer än tusen ord, så bjuder på bilder och lite förklaring från dykturen. A.R hade en kamera som man kan fota med under vattnet, mycket tacksamt, man vill ju dokumentera sitt livs första dyk.


Två nervösa tjejer i väntan på att fyket skall börja. Bild Alexander Rabnor



Här är det genomgång innan dykningen, instruktören i grått visar hur utrustningen fungerar. Tolken vevar på och förklarar. Vi hade för övrigt två superduktiga tolkar med under dagen, en stor eloge till dem. Bild Alexander Rabnor



Här är utrustningen på och vi tjejer står och väntar på att få komma i vattnet. Instruktören delade in oss i två grupper, jag och I.E och sen M.B och kärringen. A.R och S.S har dykarcertifikat och kan därmed dyka utan instruktör. Kärringen bangade dock ur totalt, hon tog all instruktörstid, men vågade inte komma ner under vattnet ändå. Hmm, irriterande. Foto Alexander Rabnor



Här har jag tagit mig i vattnet och väntar på instruktören som finns bakom mig. S.S hjälpte mig mycket i början att komma i vattnet och komma på rätt köl. Jag hade också otur att tappa tappa båda simfötterna i början, lite läskig känsla, fick dock snabb hjälp att fixa dem. Foto Alexander Rabnor



Här har jag kommit ner under vattnet. Hade svårt med det, fick lite panik när jag var för långt under ytan, även om vi inte gick ner djupare än typ tre meter. Men här ser ni bildbeviset, jag har provat=) Foto Sofie Strid



Under vattnet så ser man bland annat maneter, blev även bränd av en. Inte alls skönt.
Foto Sofie Strid



Även en bild på lite växter..

Hur sammanfattar vi då dykningen? Jo det var spännande och intressant att ha prvat, och ja, jag vill testa igen någon gång, och då försöka våga gå djupare ner. Vi diskuterade att prova inomhus nästa gång. Måste dock först prata md CI teamet om det är ok at dyka med CI.

Efter dykningen käkade vi en härlig lunch/middag och njöt av det vakra kustlandskapet. Åkte sedan hem till A.R och på kvällen tog Jag A.R och I.E en pizza och öl, gott och trevligt,

Tackar alla för en trevlig helg i Göteborg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nellie86

Hej. Vad skoj att ni hittat in på min blogg. Här kan ni läsa om smått och stort, ditt och datt som händer i mitt liv...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela