Heléne

En liten blogg som handlar om ingenting, utan mest om det jag för stunden har lust att skriva ned...

Nationaldagen i Indien

Publicerad 2010-01-27 16:10:34 i Allmänt,

Nu har vi varit borta i en halv vecka, men det kanns som att tiden gar jattefort aven om det pa satt och vis kanns lange sedan vi lamnade Arlanda. Dagarna har nere ar intensiva, men vi ser och lar oss otroligt mycket och ser en hel del hur andra kulturer fungerar.

Igar var det Indiens nationaldag, vi akte till var handlaradre Lakshmis skola och var me dunder deras festligheter. Sanger pa Hindi, Engelska, Spanska, Italienska sjongs i en salig blandning. Var intressant att se. Alla elever pa skolan bar skoluniform, sa var en skillnad bara med det. Darefter bar det av ut pa stan igen tillsammnas med var guid. Vi skulle shoppa mera indika klader da det ar obligatoriskt att ha detta pa vara studiebesok. Men jag tyckte att vara gaster mer eller mindre tvingade oss till att kopa saker, sa jag kande mig inte alls bekvam med detta och kopte darfor ingenting. Pa kvallen letade vi efter en pub for after en pub, men allt sadant serverade inte alkohol pagrund av att det var nationaldagen, sa dar hade vi en skillnad.

Idag har vi varit lediga. Vi borjade dagen med en promenad upp pa berget. Jag tankte att jag tar med kameran med teleobjektivet for att kunna fota utsikten, men det ar omojligt har, alla avgaser ligger som en dimma over staden, sa man ser ingenting fran berget. Nar vi gick ner sa motte vi en indisk grupp med kvinnor, dessa ville garna sta modeller och vi fotade och de fick kolla pa vara bilder i kameran, aven om vi inte kunde kommnicera med varandra utan endast peka sa blev det manga skratt. Jag och Susanne akte sedan tillsammans med en av mina lagenhetskompisar ner till stan for att kolla mer pa indiska klader, kopte nagra tunikor, sa jag tror att jag har klader sa att jag klarar mig nu. Men behover mera vasterlandska med tanke pa hur lite jag har med mig ner. Gick sedan till en marknad, dar var det sa billigt. Kopte bland annat tva par fina indiska halsdukar for 25 svk/st, harspanne for 5 kr/st osv. Jattebilligt, Susanne kopte 30 meter sidentyg for 500 kr, sa det ar valdigt billigt. Funderar sjalv pa att sy upp en klanning, maste fraga Lakshmi var som ar basta platsen att gora detta..

Kommentarer

Postat av: Susanne Gärtner

Publicerad 2010-01-28 14:17:53

Tycker det låter som du har det både trevligt och mysigt! NJUT! Men du måste se till att lägga in bilder snart :) Kramar

Postat av: Helene

Publicerad 2010-01-30 12:19:04

Hade garna gjort det, men datorerna har ar inte som de i sverige, sa et inte ens om det ar mojligt att lagga upp bilder, men skall forsoka att prova i nasta vecka..

Postat av: Gudrun

Publicerad 2010-02-09 10:18:04

30 m för 500 kr? Shit, det är verkligen tokbilligt! Hoppas det fortsätter vara bra där långt borta... Har läst igenom en massa inlägg idag... Erik och jag börjar få lite styr på vår nya lägenhet nu, så det är vad vi pysslar med här i vintriga Sverige.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nellie86

Hej. Vad skoj att ni hittat in på min blogg. Här kan ni läsa om smått och stort, ditt och datt som händer i mitt liv...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela