Heléne

En liten blogg som handlar om ingenting, utan mest om det jag för stunden har lust att skriva ned...

Föreläsningen i Skene

Publicerad 2010-01-19 10:03:55 i Allmänt,

Igår var jag, på Marks gymnasieskola i Skene och föreläst om hörselskador, dövhet och teckenspråk. Då jag i oktober var på teckenspråkskonferensen i Vänersborg så träffade jag en kvinna som arbetar som teckenspråks lärare på marks gymnasieskola, hon frågade om jag hade möjlighet att komma till skolan och besöka hennes elever och det hade jag ju självklar, så idag blev det dags.

Jag och läraren hade sedan tidigare kommit överens om att jag skulle föreläsa på teckenspråk, just för att eleverna skulle få se hur det fungerar att använda sig av tolk. Då jag skulle gå till receptionen för att möta tolkarna och upptäcker att en av den är från en liten by mellan Hjo och Skövde så blev jag minst sagt chockad, samtidigt var det väldigt skönt, hon känner mig väl sedan innan och jag vet att tolkningen flyter på bra med henne.

På föreläsningen kom ca 15 ungdomar som har valt att läsa teckenspråk som eget val på gymnasiet. De läser nu på steg ett, det vill säga nybörjarnivå. Även om eleverna inte förstod allt som jag tecknande utan mer lyssnade på tolken så var de ändå väldigt nyfikna att försöka avläsa. Jag berättade lite om min uppväxt, hur skolan, fritid osv. har fungerat som hörselskadad. Gjorde lite småreklam om UH mellan varven också även om föreläsningens fokus inte var att marknadsföra föreningen.  Jag berättade en hel del om CI, hur det fungerar att plugga på universitetet med tolk osv.

Mot slutet var det dags för frågestund. I början gick det segt, de vågade inte börja ställa några frågor. Jag frågade då gruppen om de vet hur man vaknar på morgonen om man inte hör väckarklockan och om en person som inte hör får ta körkort. Vi diskuterade lite kring dessa frågor och sedan vågade även eleverna fråga. Många frågor var väldig bra och det visade på att de har ett intresse av teckenspråk samt döv och hörselskadevärlden. Tyvärr gick mina 75 minuter väldigt fort, blev tvungna att avbryta frågestunden till sist. En tjej stannade dock kvar i 20 minuter efter föreläsningen och fortsatte att fråga massvis med saker, roligt att de är intresserade. Jag kan sammanfatta det som att det blev en lyckat och bra föreläsning där tiden bokstavligen rann iväg.

Sen när jag skulle hem så höll jasg först på att missa bussen i Borås, sen missade ajg nästan tåget i jököping också. Vi var sena fram till Borås, och sen körde vi fel, när vi väl kom fram till statioenn så fanns inte swebus express med på informationstavlan, vill de inte ha resenärer eller?! Men jag såg bussen komma sprang dit och hann med, skönt... Sen i Jönköping, bussen var förenad, om igen halvspringa och hann med även denna gång...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nellie86

Hej. Vad skoj att ni hittat in på min blogg. Här kan ni läsa om smått och stort, ditt och datt som händer i mitt liv...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela