Heléne

En liten blogg som handlar om ingenting, utan mest om det jag för stunden har lust att skriva ned...

HIVhem och avslutning

Publicerad 2010-02-07 09:28:19 i Allmänt,

Ännu några dagar har gått. Sitter här hemma i lägenheten nu och förskriver ett blogginlägg. Onödigt att betala internetuppkoppling för att bara skriva ett inlägg. Hoppas att jag kan ta mig till caféet senare idag söndag och uppdatera bloggen och även lägga in lite bilder. Har lagt in några bilder i datorn nu i alla fall =)

 

De sista dagarna har varit bra. Många har drabbats av olika åkommor i magen, men själv har jag klarat mig än så länge, peppar, peppar, men det kommer säkert den dagen då jag ligger dålig också, hoppas bara att det inte blir en av de dagarna som vi reser.

 

I fredags besökte vi ett hem, nästan institution för barn och ungdomar med hiv. För att ta oss dit fick vi åka buss, och bara att åka indisk buss är ju en upplevelse. De stannar max 15 sekunder på en hållplats så det gäller verkligen att vara beredd på att hoppa av. Men det var en spännande upplevelse. Vi åkte sedan vidare i en slags rikshaw jeep fram till hemmet, även detta var spännande. På hemmet berättade de om sin verksamhet, intressant att lyssna, och organisationen kändes väldigt rak och ärlig, fick en positiv bild av dem. Sen var det ju självklart lite jobbigt att besökta hemmet också, det finns ju liksom en orsak till varför barnen är där. Men det intrycket som jag fick är ändå att de är som vilka ungar som helst, leker, skrattar ja, allting. Vi svenskar fick också leka med dem, försökte med en kull lek, men gick väl si sådär med reglerna, men de skrattade och hade roligt i alla fall. Vi sjöng även bro, bro breja, en kulen natt, imse vimse spindel med dem osv. roligt. På eftermiddagen vinkade jag hej då till tolkarna. Kändes lite konstigt, men hoppas och tror att det kommer fungera bra även fram över.

 

I fredags kväll bokade vi vår resa till Goa. Hotell och allting skall vi boka väl på plats, men nu är i alla fall en bussresa från Mumbai till Goa bokad, härligt.

 

Igår lördag hade vi avslutning på universitetet. Först var det en man som babblade på om global utveckling, var väl halvintressant. Sedan började de indiska studenterna med ett dansuppträde, roligt att se. Vi svenskar tog sedan över. Känns som, att vi i Sverige inte har någon dans eller så som är typiskt svenskt. Men vi gick igenom våra fyra årstider, sjöng nationalsången, Lucia sången, Staffan var en stalledräng, Idas sommarvisa och sommartider. Översatte alla utom Staffansången till teckenspråk, upptäckte hur svår vår nationalsång egentligen är, fattar knappt själv vad alla konstiga ord innebär. En rolig avslutning blev det i alla fall.

 

Jag och Susanne åkte iväg för att äta lunch och sedan besöka marknaden, det var några saker som jag var ute efter där. Blev några sjalar, spännen, tunikor, ryggsäck till resan. Var även på Lakshmi road och köpte ett par örhängen. Igår kväll hade vi ost och vinkväll här hemma i lägenheten, trevligt och bra…

 

Nu är det under 70 dagar kvar tills vi reser tillbaka till Sverige, sjukt vad tiden går fort, fattar inte detta. Men ser fram mot två och en halv spännande månad till här i Indien.

Kommentarer

Postat av: Mitta

Publicerad 2010-02-07 09:56:57

Ska du vara utan tolkar nu?



Åh är så avundsjuk på dej gumman..hade gärna varit med dig hela tiden!

Ha det såå bra och njuuuut!



Kraam

Postat av: Susanne Gärtner

Publicerad 2010-02-08 11:24:27

Det låter som du har det väldigt bra, roligt att se lite bilder. Saknade verkligen dig på lördagens styrelsemöte. Så tomt utan dig! Var rädd om dig och sköt om dig. kramar

Postat av: Heléne

Publicerad 2010-02-14 06:33:53

Japp nu i fortsättningen så har jag mitt språkstöd kvar, men inga "tolkar" i den bemärkelsen. Mern fungerar bra och språkstödet är duktigt..



Ja, saknade er på mötet också, ägnade er en tanke i alla fall =)

Postat av: Isabel

Publicerad 2010-02-23 22:31:07

Är det Susanne som är språkstöd? Du nämner henne i sammanhang som får mig att tro det. Så skönt att höra att det fungerar ok, bra kurskamrater och språkstöd. Jag är lite nyfiken på hur du blivit bemött genom att ha teckenspråkstolkar och att du tecknar själv? Särskilt också med tanke på dövskolan ni besökte.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nellie86

Hej. Vad skoj att ni hittat in på min blogg. Här kan ni läsa om smått och stort, ditt och datt som händer i mitt liv...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela