Heléne

En liten blogg som handlar om ingenting, utan mest om det jag för stunden har lust att skriva ned...

Äventyrshelg

Publicerad 2009-09-27 20:40:56 i Allmänt,

Då var denna helg också till ända. Har varit kul och bra. Fredagen började med att jag åkte till Nävekvarn utanför Nyköping. Där träffades nio glada UH deltagare och två tolkar. Dock så pajade mitt högra CI på bussen dit, så har inte hört ett skit typ på hela helgen, men fungerade ganska bra ändå då de flesta var mer eller mindre teckenspråkiga, plus att vi hade tolk större delen av tiden. Men i fredags kväll i alla fall så åt vi mat, spelade spel och sen tillbringade natten på vandrarhem.

Lördagen startades inne med diskussioner om normer och värderingar, intressant på många sätt, men jag längtade ändå mer att få komma ut i skogen och tror inte att jag var ensam om det heller egentligen. Efter att ha intagit vår lunch inomhus så vandrade vi iväg. Det blev en vandring på ca 5 km, vissa sträckor var det lättgånget medan andra sträckor var ganska så kuperade, men en bra blandning. Upptäckte dock att min ryggsäck har sett sina bästa dagar, borde nog investera i en ny inom kort, får kolla lite om de har några bra erbjudande och i så fall passa på då. Efter att ha vandrat så kom vi fram till en plats där vi skulle slå läger. Vi byggde ett vindskydd med hjälp av pressening och rep. Sedan skulle vi laga mat gemensamt, vilket tar en himla tid ute i skogen, men fördelen är att det smakar desto bättre när man väl får maten. Det blev fisk med potatis och sedan paprikor med fyllning, vilket smakade bra. Det blev även efterrätt, sockerkaka i apelsin, vilket var super gott, måste försöka att göra det själv någon gång, är ju rätt enkelt att göra egentligen. Vi satt runt elden på kvällen och berättade historier och så, trevligt. Jag vågade dock inte dra mina historier, vet inte om folk hade tålt dem =) Var dessutom lite svårt med kommunikationen vid lägerelden, svårt att se tolken som satt där med pannlampa och försökte göra sig förstådd, men en spännande upplevelse var det i alla fall.

Sedan var det dags att krypa in i vindskyddet för att sova. Jag brukar ofta frysa som sjutton om jag sover ute, men denna gång gick det faktiskt riktigt bra. Hade underställ och hen ny sovsäck som verkade funka. Blev sedan väckta vid halv åtta, lagade frukost och på stormkök. Man får i alla fall inte vara rädd för lite skit under naglarna och så när man är ute så här, och tallrikar och sådant blir ju inte direkt väldiskade mellan måltiderna, men det rensar väl magen och jag personligen har inte så ont av lite skit under naglarna och så… Efter frukost vandrade vi iväg för att klättra. Jag har aldrig tidigare provat på klättring utomhus, och bara några få gånger har jag klättrat inne. Första försöket på berget så fick jag panik, ville ner nästan på en gång, och gjorde så också. Vet inte varför men jag känner en enorm press på mig själv i sådana situationer. Jag hade tidigare meddelat att jag inte ville att folk skulle fota mig när jag klättrade, detta för att minska pressen lite, med bilder som kommer upp på facebook och så, det vill jag inte. Men sedan när jag kommit ner på marken igen så ville jag göra ett till försök och fick det. Då gick det lite bättre i alla fall, även om det var svårt. Provade att klättra på två olika väggar, kul, men som sagt riktigt svårt. Får se hur mycket träningsvärk jag har sedan imorgon efter dagens klättring… Sen åkte vi tillbaka till vandrarhemmet, duschade och åt sedan pizza innan vi begav oss hemåt. Helgen har varit lyckad. Skulle kunna göra om det hela igen, absolut..

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nellie86

Hej. Vad skoj att ni hittat in på min blogg. Här kan ni läsa om smått och stort, ditt och datt som händer i mitt liv...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela