Heléne

En liten blogg som handlar om ingenting, utan mest om det jag för stunden har lust att skriva ned...

Operationen

Publicerad 2009-06-05 18:54:09 i Allmänt,

Lite uppdatering från operationen. Inlägget kan nog bli rätt så långt misstänker jag.



Onsdags

  

Kliver upp redan klockan halv fem på morgonen. Sedan hämtar farfar mig och kör mig till bussen i Tidaholm. Bär sedan iväg ned mot Göteborg med buss, tåg samt spårvagn innan jag når Sahlgrenska. Passar på att kila iväg och fikar innan jag skulle vara på avdelningen för att skrivas in kl. 9,15. kommer upp till avdelningen och möter tolken som skulle tolka inskrivningen. Vi fick vänta på en gång för att få träffa kirurgen. Kirurgen tar personuppgifter igen, kollar lite i örat och konstaterar att allt ser bra ut. Därefter får jag gå upp till avdelningen för att träffa sjuksköterska som skulle ta mina kontaktuppgifter, göra blodprov, kolla blodtryck mm. När detta var avklarat var det dags att orientera sig bort mot öronoperation avdelningen, där skulle jag träffa narkosläkaren. Även denna ställde några frågor om hälsa och hur jag reagerat på narkos sist vid operationen. Tillbaka till avdelningen igen och fick lunch. Smakade väl inte jättegott, men fick duga. Pratade sedan lite med personalen igen, fick mitt rum och sedan fick jag permission över dagen för att komma tillbaka på kvällen igen. Måste också stolt skryta lite och säga att jag fick beröm av tolken för att jag tecknande väldigt bra för att vara hörselskadad, i sådana lägen får man stäcka på sig lite extra =)


Så eftermiddagen tillbringades på stan. Köpte en bok, en tidning och gick runt och kollade lite. Vid 15- tiden åkte jag ut till släktingar ute i Angered. Tillbringade sedan en del av kvällen där. Fick middag, satt och pratade, ja det var trevligt och bra. Tog sedan spårvagnen så att jag var tillbaka på Sahlgrenska strax efter kl. 20. Skulle sedan duscha på kvällen och därefter försöka att sova. Sov oroligt den natten, mycket berodde nog också på att de hade glömt att ge mig någon filt, och med endast påslakanet så blev det kallt!


  

Torsdag

  

 Klockan tio i sex kommer sköterskan in på rummet. Jag var då redan vaken. Hon säger att här inne var det kallt. Jag håller med och sköterskan frågade varför jag inte ringt på klockan och bett om en filt. Till svar fick hon att man skall ju inte ringa för småsaker! Jag lovade i alla fall tillsist att ringa om jag skulle frysa eller om det skulle vara något igen. På morgonen skulle jag duscha om igen. Sedan skulle jag få lugnande tabletter vid halv sju. Jag reagerade lite på de lugnande och lev lite dåsig, men inte direkt jättetrött. 07,20 kommer de och hämtar mig och jag blev ivägkörd till rummet man ligger i innan operationen. Jag var så pass pigg att jag minns precis vad som hände runt omkring mig. Narkossköterskan kom sedan och hämtade mig. Han sa att jag var ovanligt lugn för att snart skulle genomgå en operation. Vad då tyckte jag, så farligt är det väl inte. Jag fick sedan dropp och en till kanyl där de skulle ge smärtstillande igenom. Dock är jag som vanligt svårstucken, så de beslutade att de skulle sätta droppet efter det att jag blivit sövd, så att jag i alla fall skulle slippa att vara vaken och se när de rotar i handen efter blodkärl.


Sedan kl. 12 vaknade jag upp på uppvaket. Jag mådde bra efter omständigheterna. Visst lite trött var jag ju, men mådde inte illa eller så. Fick lite mer smärtstillande mot värken och strax efter kl. 13 fick jag komma upp på avdelningen igen. Redan vid halv två var jag uppe på benen igen, och kände att jag mådde riktigt bra.


Låg och löste korsord under eftermiddagen. Sedan vid 17- tiden kom pappa upp. Vi satt och pratade en stund. Kul med lite besök, blir väldigt trist att bara ligga hela tiden. Fick också besök av kirurgen under eftermiddagen som berättade att operationen gått bra. Det blödde dock lite från såret, detta berodde på ett blodkärl som brustit. Pappa åkte iväg sen på kvällen igen. Jag satt och pratade lite med min rumskompis, en kvinna i medelåldern, samt försökte slötitta lite på tv. Någon fjärrkontroll fanns dock inte, så kunde inte få någon text på programmen, så blev inte så intressant att se. Värken från såret tilltog sedan under kvällen, fick värktabletter som inte hjälpte, fick mer tabletter senare på kvällen samt stränga order att ringa på personal om jag inte kunde sova. Klockan ett hade jag fortfarande inte sovit en blund. Ringde på personalen, fick sömtabletter. Stensov sedan i tre timmar. Därefter halvsov jag fram till sju tiden.



Fredag

  

Jag hade tidigt bestämt mig för att åka hem idag. Kirurgen skulle komma vid halvnio och ta bort bandaget och kolla såret. Även tolk kom till detta besök, en mycket trevlig och bra tolk dessutom, kul med någon som lättade upp sjukhusstämningen lite. Såret hade blött en del, men nu såg det fint ut i alla fall. Fick dock en mindre chock när jag såg hur mycket de rakat av håret. Är betydligt mer än sist. Blir nog att klippa det kort sen, för så som jag ser ut nu kan jag inte ha det. Har väldigt roligt frisyr just nu. Fram på förmiddagen skulle jag iväg till röntgen för att konstatera att allt såg bra ut, det gjorde det. Så bara att sätta sig och vänta på att läkaren skulle komma och jag bli utskriven. Lämnade sedan Sahlgrenska klockan ett, och mår faktiskt väldigt bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nellie86

Hej. Vad skoj att ni hittat in på min blogg. Här kan ni läsa om smått och stort, ditt och datt som händer i mitt liv...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela