Heléne

En liten blogg som handlar om ingenting, utan mest om det jag för stunden har lust att skriva ned...

Sticka sig själv

Publicerad 2009-02-26 13:43:57 i Allmänt,

Var ett tag sedan jag bloggade nu. Denna vecka har flutit på. I tisdags var jag på tolkutbildningen här i Örebro och besökte 16 elever som pluggar första året på utbildningen. Jag berättade för dem om Cochlea implantat, CI och hur det har fungerat för mig genom livet, att vara hörselskadad, bli döv och sedan operera CI. Tog mig en långpromenad ner till tolkutbildningen som är förlagd vid Gustavsvik. Åt sedan lunch med eleverna där nere, genom en klasskompis på universitetet så har jag kommit i kontakt med en tjej som pluggar första året till tolk, så hon mötte upp mig, jag åt lunch med henens klass och sedan var det dags att föreläsa. Jag för4läste i ca 40 minuter och sen hade vi lite diskussion efter och tolkeleverna fick möjlighet att ställa frågor, det var intressant och bra. Jag fick sedan en stor bukett med tulpaner för att jag ställde upp och kom och föreläste, så gulligt av dem.


Efter föreläsningen funderade jag över om jag skulle köpte semla, var ju trots allt den dagen i tisdags. Men jag var inte direkt sugen på semlor egentligen, ås jag struntade i det. Åt i alla fall en semla på jobbet i förra veckan, och jag brukar nog inte äta mer än en, max två semlor per år. Köpte istället med mig en paket med yoghurt och lite frukt och gick hem och fikade med det, betydlgit nyttigare i alla fall=) I tisdags kväll blev det sedan teckenspråks undervisning. Var trevligt och bra, och tack C för det goda fikat du bjöd på, det var inte fel det =)


Igår onsdag tog jag en morgon promenad ner till USÖ, skulle där och göra en allergi undersökning, trodde innan att det var ett pricktest de skulle göra, men inte då. Först skulle de kolla min lungkapacitet. Jag fick gång på gång blåsa i en speciellt maskin, kändes som att jag fick jättedåligt resultat när ajg blåste, men tydligen inte, sköterskan var nöjd och glad i alla fall, så det var ju bra. Fick sedan träffa en läkare, spansk var han nog ursprungligen, enligt teckenspråkstolken så bröt han på talet i alla fall. Men läkaren var trevligt och bra, mycket skämtsam, nästan lite för mycket. Han pratade om min nöt allergi, om mat ajg skall vara försiktig med osv. han frågade också om jag klarar av att använda min adrenalinspruta själv. Då svaret på hans fråga blev ett nej för min del så sa han att jag var tvungen att öva på detta. Jag fick träffa sköterskan igen som tog fram en spruta som hon ville att jag skulle sticka i låret på mig själv. Fy fan alltså, det kändes som ett mänskligt plågeri. Även om jag egentligen vet att det inte gör speciellt ont, ås är det känslan av att sticka sig själv som är otäck. Men jag gjorde det i alla fall och fick beröm av sköterskan att ajg klarade det fint. Efteråt var jag fick helt skakis. Då skulle de dessutom göra ett prov för att kolla allergin mot nötter, ett blodprov. Kanske inte så smart att göra ett blodprov när man tidigare fått en mängd adrenalin in i blodet. Jag som kan vara svårstucken i vanliga fall blev ju inte lättare att sticka nu. De stack i vänster, latade och latade med fik inget blod, de försökte med höger, letade, klämde och fick till sist lite, lite blod. De var dock osäkra på om det verkligen skulle räcka. De ringde ner till labbet och tack och lov, det räckte, skönt det... efter denna plåga var jag om möjligt än mer skakis. Men, men det gick väl bra, och faktum är att det var bra att få öva att ta sprutan på sig själv, nu skulle jag känna mig mera säker att använda den dagen som det verkligen behövs.


Men jag som tidigare funderat på att bli blodgivare börjar nu lägga dessa planer på hyllan, så svårstucken som jag är så kanske det inte är så lämpligt.


Igår kväll var det sedan kickboxning som gällde, fy vad jobbigt, men så skoj det var.


Idag är jag hemma och pluggar, det går väl rätt bra, får ta en paus lite då och då för satt tänka lite på annat. Har också varit och lämnat in bildtelefonen för att de skall fixa med varseblivnings hjälpmedel till det. Väntar nu på att de skall skicka sms att den är klar för att hämtas idag. Skall senare i eftermiddag ner och träna lite spinning, skall bli skoj, även om mina ben är lite möra efter gårdagens träning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nellie86

Hej. Vad skoj att ni hittat in på min blogg. Här kan ni läsa om smått och stort, ditt och datt som händer i mitt liv...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela