Heléne

En liten blogg som handlar om ingenting, utan mest om det jag för stunden har lust att skriva ned...

Föreläsning om Cochlea implantat och Tvåspråkighet

Publicerad 2009-02-03 19:04:30 i Allmänt,

Igår måndag ringde väckarklockan före fem. Jag hade sovit dåligt hela natten, anledningen var att jag var orolig att försova mig på morgonen. Vid kl. halv sex kom taxin och hämtade mig. Det var dags att åka till Skåne, närmare bestämt på Önnestads folkhögskola utanför Kristinastad. Denna folkhögskola utbildar teckenspråks och dövblind tolkar. Jag hade blivit inbjuden av skolan för att berätta om Cochlea implantat, CI samt om UH: s tvåspråkighets projekt men också om min egen syn på teckenspråket. Dessutom skulle jag passa på att träffa min kompis S som pluggar tredje året på tolkutbildningen där. Aldrig fel att ta två flugor i en smäll.


Tog tåget ner till Skåne, Hässleholm, där mötte sedan S upp mig på stationen och vi åkte gemensamt till Önnestad med bussen.


På föreläsningen fanns elever från tolk 1-3 samt deras lärare. Tyvärr var tolk 4 ute på praktik just nu, men de filmade min föreläsning och skall visa den för dem sen i efterhand. Gårdagens föreläsning hade mycket fokus på just Cochlea implantat, hur fungerar det rent tekniskt, vilka får det, hur är samhällets attityd mot CI, ja mycket av dem diskussionerna tog upp igår. Men också en hel del om tvåspråkigheten, Jag föreläste i nästan en timma och sedan hade vi 20-30 minuter frågestund och efter diskussion. En hel del händer viftade i luften när det var dags för frågestunden och jag fick många intressanta, men också svårbevarade frågor. En fråga som alltid dyker upp är bland annat: "om jag själv skulle få ett dövt barn, skulle jag då låta CI operera det?". ja diskussionerna blev många och långa, men väldigt intressanta.


Efter att föreläsningen avslutades fick jag följa med i och besöka en tolk trea under deras lektion. Detta var också mycket intressant att se hur de jobbar. Kort sagt jag hade en kanon dag i Skåne igår. Idag skall tolkeleverna ha uppföljning av min föreläsning med olika diskussions frågor, så vi får se hur många ytterligare frågor som dyker upp idag. Jag har i alla fall lovat att jag skall besvara de frågor via mail som dyker upp nu efter, vi får se hur många det blir =)


Sedan blev det att åka tillbaka till Hässleholm igen, äta middag med S och sedan ta tåget tillbaka till Örebro. Men dagen i Skåne var väldigt lyckad, kunde inte ha varit bättre =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nellie86

Hej. Vad skoj att ni hittat in på min blogg. Här kan ni läsa om smått och stort, ditt och datt som händer i mitt liv...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela