Heléne

En liten blogg som handlar om ingenting, utan mest om det jag för stunden har lust att skriva ned...

Semestern i Dalarna

Publicerad 2009-08-19 08:24:54 i Allmänt,

Tänkte att jag skulle uppdatera lite från min semester i Dalarna. Med tanke på att jag gillar att fota kommer det att bli en hel del bilder i detta inlägg. Ja, på tal om fota, tog ungefär 600 bilder under denna semester, och är så nöjd med min nya canon systemkamera. Lånade pappas teleobjektiv en del, och det var verkligen jättebra. Skall önska mig pengar när jag fyller år för att köpa ett likadant själv.

Ja, förra tisdagen åkte vi upp till Örebro. Vi var där över natt och på onsdagmorgonen började vi rulla mot Dalarna.



Här är vårt första stopp, älvmötet i Djurås. Västerdalälven och Österdalälven går ihop och blir Dalälven.




Vi stannade i Leksand för att äta vår lunch som vi tagit med. Här är jag nere vid Österdalälven i Leksand. Efter lunchen åkte vi vidare mot Mora.




Vi checkade in i vår campingstuga på Mora camping. Fösta kvällen blev sedan lugn. Vi gick en sväng på stan och sedan tillbaka till stugan igen.


På torsdagen skulle vi åka Siljan runt. Denna dagen blev lång, men vi hann att se väldigt mycket av Dalarna.




Dalahästtillverkningen i Nusnäs. Verkligen en tradition att besöka. Även om jag varit där många gånger så vill jag dit igen, det är verkligen Dalarna.




Gamla hus runt kyrkbyn i Rättvik, det var jättemånga gamla hus, lite häftigt faktiskt..




Sedan var det dags för Rättvik. Vi var ute på den 600 meter långa bryggan för att kolla... Här lånade jag pappas teleobjektiv och fotade lite...





Utsikt över Dalarna från bryggan i Rättvik. Efter att vi varit ute på bryggan käne vi oss hungriga och ville ha lunch innan vi åkte vidare. men att hitta lunchställe i Rättvik visade sig att vara svårt. Låter konstigt, men det är sant. Men tillstist hittade vi en restaurang, åt vår lunch och åkte vidare mot utsiktstornet i Rättvik. Blev mycket fotograferat där också, men kan inte lägga upp alla bilder, tyvärr....

Sedan blev det Tällberg, och därefter Leksand igen. Jag och pappa gick en sväng vid hembygdsgården och sedan lite vid älven.




Fotat vid hembyggdsgården i Leksand.

Vi rullade sedan vidare. Jag ville gärna upp och kolla läget på Västanvik. Så vi åkte upp och jag och mamma var inne en sväng, fick lite kaffe och satt och pratade en stund med den biträdande rektorn, var trevligt... Kom även in två tolkar som jag känner så pratade en del med dem också innan vi rullade vidare. blev ett stopp vid utsiktstornet i Siljansnäs och även Gesunda. Vi åkte sedan över Sollerön tillbaka till vår stuga. Trötta och nöjda efter dagen.

På fredagen var vi framme på stan på förmiddagen, sedan åkte vi till en dragspelskompis till D och fikade, var bra. På kvällen var det dags att börja packa för hemresan.

Lördagen, vi skulle åka hem igen efter vår lilla semester. Men först skulle pappa cykla Vasatrampen. han var i mål kl. 14,15, då hade vi innan städat stugan, ätit lunch och allt. Pappa var snabb efter målgången så redan drygt en timma senare hade han duschat, ätit mat och vi kunde rulla hemåt. Jag körd ede första 26 milen ner till Örebro och sedan tog D över. Vi var hemma i Hjo igen vid strax efter halv elva så resan gick bra, och vi är nöjda med vår lilla Dalrnavisit...


Kommentarer

Postat av: Leif

Publicerad 2009-08-19 09:28:56

600 bilder är inte illa. Fast det blir ett fasligt jobb att gallra ut när man kommer hem. Jag ligger ca 20 dagar efter med mina bilder. :-/



Hoppas du kommer på något smart hos frisören, kanske något som inte blir allt för kort så du kan låta det växa ut igen?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nellie86

Hej. Vad skoj att ni hittat in på min blogg. Här kan ni läsa om smått och stort, ditt och datt som händer i mitt liv...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela